دسته بندی محصولات

نکات مهم در نگهداری یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی یکی از تجهیزات مطب دندانپزشکی است. اهمیت این وسیله تا حدی است که بروز کوچک‌ترین مشکل در آن می‌تواند عملکرد مطب را دچار مشکل کند. این موضوع به‌درستی نشان‌دهنده اهمیت نگهداری درست از این وسیله کاربردی است. برخی از افراد به‌درستی با اهمیت یونیت دندانپزشکی آشنا نیستند، به همین دلیل به نگهداری درست از آن اهمیت زیادی نمی‌دهند. برای آموزش نکات مهم در نگهداری یونیت دندانپزشکی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نکات مهم در نگهداری یونیت دندانپزشکی
اهمیت یونیت دندانپزشکی

در حقیقت بهتر است بدانید دانستن چگونگی نگهداری یونیت دندانپزشکی جدای از جنبه اطلاعات عمومی که دارد به شما در استفاده بهینه و درست از این وسیله کاربردی کمک زیادی می‌کند. از طرفی دیگر شناخت درست آن می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز مشکل بتوانید بهتر با آن مواجه شوید. به‌عنوان توضیح کلی در مورد یونیت دندانپزشکی می‌توان گفت یک صندلی مخصوص است که در مطب‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: نحوه کار دستگاه اپکس لوکیتور دندانپزشکی

 

اشخاصی که دچار مشکل لثه و دندان هستند و به جهت تشخیص و درمان به مطب دندانپزشک مراجعه کرده‌اند برای معاینه باید روی این صندلی مخصوص یا به عبارتی بهتر یونیت دندانپزشکی قرار بگیرند. در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد یونیت دندان‌پزشکی، اجزای تشکیل‌دهنده آن و نکات مهم در نگهداری یونیت دندانپزشکی می‌پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این مورد تا پایان با ما همراه باشید.

 

یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی صندلی مخصوصی است که طراحی آن به‌گونه‌ای است که برای نشستن بیماران لثه و دندان به جهت معاینه توسط دندانپزشک طراحی شده است. این صندلی مجهز به قابلیت‌ها و امکانات زیادی است. از جمله امکاناتی که دندانپزشک برای معاینه بیمار به آن‌ها نیاز دارد. برخی از ویژگی‌ها در تمام یونیت‌های دندانپزشکی مشترک است.

از جمله ویژگی‌های مشترک می‌توان به پایه‌ای اشاره کرد که چراغ قوه دندانپزشک بر روی آن قرار داده می‌شود. ورودی آب و خروجی فاضلاب از دیگر نکات مشترک همه یونیت‌های استفاده شده در مطب‌های دندانپزشکی است. با توجه به اینکه بیمار برای معاینه بر روی یونیت می‌نشیند، اینکه دندانپزشک دسترسی آسان به امکاناتی که بر روی یونیت جهت معاینه و درمان‌های دندانپزشکی قرار داده شده است، داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

از طرفی دیگر طراحی آن باید به‌گونه‌ای باشد که به میزان حداکثری از انتشار عفونت جلوگیری شود. سطحی که برای یونیت در نظر گرفته می‌شود باید کاملاً صاف و صیقلی باشد. علت اصلی صاف طراحی کردن سطح یونیت دندانپزشکی این است که به‌راحتی تمیز شود و میکروب یا عفونت بر روی آن باقی نماند.

 

اجزای تشکیل‌ دهنده یونیت دندانپزشکی

به‌طور کلی با تعریف یونیت دندانپزشکی و کاربرد اصلی آن آشنا شدید. در این قسمت به توضیح بیشتر در مورد اجزای تشکیل‌دهنده یونیت می‌پردازیم. اجزایی که داشتن شناخت درست از آن‌ها به شما در انتخاب بهترین یونیت دندانپزشکی کمک می‌کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با اجزای تشکیل‌دهنده یونیت دندانپزشکی بیشتر آشنا شوید.

پایه و بازوی یونیت

از جمله مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده یونیت دندانپزشکی پایه یا همان بازوی یونیت است. بازو یونیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌. علت اصلی مهم بودن این قطعه این موضوع است که تمام تجهیزات موردنیاز از جمله چراغ قوه بر روی پایه یا همان بازوی یونیت قرار داده می‌شوند.

این موضوع به‌درستی نشان‌دهنده اهمیت مقاومت پایه یونیت است. در طراحی یونیت دندانپزشکی باید به این نکته توجه داشت که پایه از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار باشد. به‌طور کلی برای طراحی و ساخت یونیت دندانپزشکی به این نکته توجه می‌شود، و آن را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که تجهیزات ثابت و بدون لرزش بر روی آن قرار داده شوند.

چراغ یونیت

از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده یونیت دندانپزشکی می‌توان به چراغ آن اشاره کرد. نقش و کاربرد اصلی چراغ نصب‌شده بر روی یونیت دندان‌پزشکی این است که نور کافی جهت بیشتر کردن وضوح دید را در اختیار دندانپزشک قرار دهند‌. نور یا به عبارتی بهتر چراغ قوه استفاده شده برای دندانپزشکی ویژگی‌های خاص خود را دارد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که نور این چراغ‌قوه‌ها باید سفید، سرد و بدون ایجاد سایه باشد.

نکات مهم در نگهداری یونیت دندانپزشکی

از طرفی دیگر مقاومت نسبی در مقابل آب هم جز ویژگی‌های برتر آن محسوب می‌شود. در پشت لامپ چراغ قوه استفاده شده بر روی یونیت دندانپزشکی یک شیشه قرار دارد. این شیشه به‌نوعی شیشه منعکس‌کننده نور چراغ قوه محسوب می‌شود. جنس و نوع شیشه استفاده شده تأثیر مستقیمی بر روی شدت نور چراغ قوه دارد. ناگفته نماند که اگر برای چراغ قوه از نور زرد رنگ استفاده شود احتمال خستگی چشم دندانپزشک افزایش پیدا می‌کند.

 

کاسه کراشوار و دوش آب لیوان

کراشور باید عمق مناسبی داشته باشد. اهمیت عمق کاسه کراشور به این علت است که هنگام خالی شدن محتویات درون دهان بیمار دورن آن سر ریز نشود. از طرفی دیگر فاصله آن با بیمار باید حساب شده و دقیق باشد. اگر کراشور با بیمار فاصله درست و مناسب داشته باشد این موضوع از آلوده شدن اطراف کراشور جلوگیری می‌کند.

از همه مهم‌تر اینکه آبی که وارد کراشور می‌شود باید تخلیه درست و مناسبی داشته باشد. جنس کراشور از جمله نکات حائز اهمیت است. با توجه به این نکته که کاسه کراشور دائماً با مواد ضدعفونی‌کننده و مواد دندان‌پزشکی در تماس است، جنس آن باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که در مقابل این مواد مقاوم باشد به این معنا که به دلیل تماس با این مواد دچار تغییر رنگ نشود.

بیشترین جنس استفاده شده برای کراشوار جنس چینی، پلاستیکی و سنگی است. مقاومت جنس‌های گفته شده سبب استفاده بیشتر از آن‌ها شده است.

کاسه کراشوار دارای یک دوش آب لیوان است که به آن متصل است. نقش اصلی این دوش آب لیوان تأمین آب موردنیاز جهت شست و شوی دهان بیمار است. در برخی موارد پس از انجام عمل جراحی بر روی دندان بیمار لازم است تا بیمار دهان خود را بشوید.

در چنین مواردی وجود دوش آب لیوان و کاسه کراشوار کار را آسان‌تر می‌کند. آب استفاده شده برای دوش آب لیوان می‌تواند دو منبع داشته باشد. مورد اول اینکه دوش آب لیوان به شیر آب وصل شود و آب استفاده شده توسط آن هم مستقیماً از شیر آب تأمین شود. مورد دوم هم این است که از یک منبع آب جهت تأمین آب موردنیاز استفاده کرد.

یونیت‌هایی که جدیداً تولید شده‌اند، قابلیت پیشرفته‌تری دارند. قابلیت پیشرفته این نوع فراهم شدن امکان استفاده از آب گرم جهت شست و شوی دهان است.

از دیگر اجزای سازنده یک یونیت دندانپزشکی می‌توان به میز کنسول که دارای چند دکمه جهت تنظیم یونیت است. میز دستیار که دکمه‌های میز کنسول بر روی آن گذاشته می‌شود، سیستم ساکشن، کنترل بلوک، جعبه جانبی یونیت دندانپزشکی و…. می‌شود.

با اجزای مختلف یونیت دندانپزشکی آشنا شدید. برای خرید تجهیزات پزشکی نظیر خرید یونیت دندانپزشکی باید به اجزای مختلف آن و درست کار کردن آن‌ها توجه کنید تا بهترین یونیت دندانپزشکی را خریداری کنید. برای انتخاب بهترین یونیت می‌توانید نکات مهم هنگام خرید یونیت دندانپزشکی را مطالعه کنید.

 

چگونگی نگهداری از یونیت دندانپزشکی

برای افزایش طول عمر مفید یک دستگاه نظیر یونیت دندانپزشکی باید با چگونگی نگهداری یونیت دندانپزشکی آشنایی کامل داشته باشید. رعایت نکات مهم نگهداری یونیت دندانپزشکی در سالم ماندن یونیت تأثیر بسیار زیادی دارد.

از جمله مهم‌ترین نکات، می‌توان به این نکته اشاره کرد که باید در فواصل زمانی منظم که بهتر است فواصل ماهانه باشد یونیت را چک کرده و قسمت‌هایی که نیاز به تعمیرات جزئی دارند، تعمیر شوند. با توجه به این نکته که یونیت متشکل از اجزای متفاوت و متنوعی است، چک کردن سایر اجزا لازم و ضروری محسوب می‌شود.

برخی از اجزای آن ممکن است نیاز به روغن‌کاری داشته باشند. روغن‌کاری منظم به افزایش طول عمر مفید دستگاه کمک می‌کند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد مراقبت از یونیت دندانپزشکی می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی

به‌طور روزانه عملکرد صندلی را چک کنید. در توضیح بیشتر در مورد چک کردن عملکرد صندلی می‌توان گفت، به این معنا است که به‌عنوان مثال روی آن بنشینید و مطمئن شوید که صدای عجیبی نمی‌دهد. لوله‌های آب و خروجی آن را چک کنید تا گرفتگی یا نشتی در مسیر آن وجود نداشته باشد.

نکات مهم در نگهداری یونیت دندانپزشکی

بهتر است مشکلات جزئی که ممکن است به وجود بیایند را قبل از جدی شدن حل کنید؛ زیرا بزرگ شدن این مشکلات کوچک هم از نظر اقتصادی هزینه آور است، هم می‌تواند کار مطب را مختل کند. از دیگر نکات بسیار مهم که توجه به آن نه‌تنها سبب طول عمر یونیت دندانپزشکی می‌شود، بلکه به حفظ سلامت بیماران نیز کمک می‌کند.

این مورد مهم تمیز و ضدعفونی کردن یونیت به‌صورت روزانه یا حتی پس از هر بیمار است. در طول انجام درمان‌های دندانپزشکی نظیر ایمپلنت ممکن است ترشحات دهان بیمار سطح یونیت را آلوده کند. این آلودگی خود می‌تواند سبب انتقال ویروس و باکتری‌ها به اشخاص دیگر باشد، در نتیجه برای جلوگیری از بروز چنین مواردی به تمیزی و ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی توجه بیشتری داشته باشید. بنابراین دانستن نکات مهم در نگهداری یونیت دندانپزشکی بسیار مهم است.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085