دسته بندی محصولات

نحوه کار دستگاه اپکس لوکیتور دندانپزشکی

امروزه دقت بالا در دندانپزشکی مهم ترین عامل موفقیت دندانپزشکان، محسوب می‌شود. اپکس لوکیتور کاملا اتوماتیک بوده و به منظور تعیین دقیق طول کانال ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل دقت بالا برای دندانپزشکانی که  کار اندو انجام می‌دهند،اپکس لوکیتور یکی از تجهیزات مهم و مورد نیاز محسوب می‌شود. بنابراین آشنایی با اپکس لوکیتور دندانپزشکی بسیار مهم و حیاتی است.

بنابراین استفاده از اپکس لوکیتور کیفیت درمان را بالا برده و از استرس ناشی از سختی کار اندو می‌کاهد. همچنین خطرات ناشی از دستگاه رادیو گرافی و اهمیت حفاظت در برابر پرتو اشعه ها موجب شده استفاده از اپکس لوکیتور به یک نیاز در دندانپزشکی تبدیل شود. در این مقاله قصد داریم معرفی کامل اپکس لوکیتور دندانپزشکی را ارائه کنیم.

 

اپکس لوکیتور دندانپزشکی چیست؟

 

اپکس لوکیتور و یا اپکس فایندر یک دستگاه الکترونیکی بوده که موقعیت اپیکال فور امن و در نهایت طول فضای root canal  را مشخص می‌کند و در درمان اندودنتیکس  مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام خرید تجهیزات دندانپزشکی خرید دستگاه اپکس لوکیتو دندانپزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اپکس لوکیتور از مهم ترین تجهیزاتی است که باعث می‌شود، روند درمان ریشه دندان به سرعت و با موفقیت انجام شود.

به طور کلی هدف از استفاده از این دستگاه پاکسازی کانال ریشه از هرگونه عوامل بیماری زا همچون بقایای مواد آلی، باکتری ها و پروتوئین های تغییر یافته که موجب بروز مشکلات و بیماری ها می‌شود، می‌باشد.

انجام صحیح و کامل مراحل درمانی اندو، به منظور از بین بردن عوامل ایجاد بیماری در ریشه دندان، یک امر ضروری بوده و حاوی مراحل پاکسازی، شکل دادن کامل ریشه و پر کردن ریشه دندان با یک ماده غیر قابل نفوذ و سه بعدی می‌باشد که هیچ گونه نشتی در آن امکان پذیر نیست. مناسب ترین مکان برای جهت پر کردن کانال ریشه با در نظر گرفتن آناتومی ناحیه پری آپیکال، تنگه آپیکال که تنگ ترین نقطه کانال ریشه است، می‌باشد.

از دیگر دلایل استفاده از اپکس لوکیتور این است که نمی‌توان با چشم انتهای ریشه دندان را مشاهده کرد. به همین دلیل برای تعیین طول ریشه نیازمند روش های دقیق هستیم. برای مشخص کردن طول ریشه راه های مختلفی وجود دارد از جمله :

رادیوگرافی : رادیوگرافی پری آپیکال به روش موازی تصویر خوبی را به ما می‌دهد.

دستگاه الکترونیکی : در چهار نسل اول و دوم، سوم و چهارم به بازار عرضه شدند. نسل های سوم و چهارم از امکانات و تجهیزات بیشتری نسبت به دو نسل قبلی برخوردارند.

استفاده از حس لامسه

روش پاسخ بیمار

 

تاریخچه اپکس لوکیتور دندانپزشکی

دستگاه اپکس لوکیتور دارای نسل های مختلف با ویژگی های متفاوتی می‌باشد. این روش برای اولین بار توسط کاستر مورد بررسی قرار گرفت. نسل اول این دستگاه در سال 1974 تولید شد و از موفقیت 83 درصدی برخوردار بود. البته این نسل دارای معایبی بود که موجب شد دانشمندان را به فکر بیندازد تا نسل بهتری ارائه کنند. از سری معایب این نسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی

 

  • وجود رطوبت مانند چرک و خون موجب بروز اشتباه در اندازه گیری می‌شد.
  • اگر در کانال ریشه رطوبت و یا بافت زنده وجود داشت، شکوک خفیفی به بیمار وارد می‌شد.
  • در صورت ضعیف شدن باتری، گیر کردن فایل در کانال و پاره شدن عایق فایل دقت در دستگاه نیز کاهش می‌یافت.
  • بروز مشکلات هنگام مشخص کردن تنگه اپیکال
  • تنظیم کردن آن پیش از استفاده باعث اتلاف وقت می‌شد.

نسل دوم در سال 1990 به بازار ارائه شد و دقت آن 93 درصد اعلام شد.

نسل سوم اپکس لوکیتور به طور تقریبی مشابه نسل دوم بوده با این تفاوت که برای تعیین فاصله تا انتهای کانال از فرکانس های چندگانه استفاده می‌کند. همچنین از ریز پردازنده های قوی برخوردار بوده و توانایی پردازش محاسبات الگوریتمی را نیز دارد.

نسل چهارم در سال 2002 وارد بازار شد. مهم ترین ویژگی این دستگاه این بود که رطوبت ناشی از خون و چرک موجب بروز خطا در دستگاه نمی‌شد و دقت دستگاه را کاهش نمی‌داد.

 

نکات مهم درباره اپکس لوکیتور دندانپرشکی

1.از ویژگی های نسل سوم و چهارم این است که وجود رطوبت دقت دستگاه را کاهش نمی‌دهد. دقت شود این ادعا مربوط به داخل کانال است و تاج دندان باید خشک و بدون رطوبت باشد. بنابراین آشنایی با نحوه کار کردن دستگاه اپکس لوکیتور دندانپزشکی بسیار مهم است.

2.انجام کارهایی همچون برداشتن تمام پوسیدگی دندان و برداشتن کامل ترمیم قبلی باعث می‌شود دقت دستگاه افزایش یافته و روند درمانی اندو به درستی انجام گیرد.

3.متکی شدن به یک روش تنها درست نیست و باید از چند روش استفاده کرد زیرا احتمال خطا بالا می‌رود. استفاده از حس لامسه و یا رادیو گرافی نتیجه بهتر و قابل اعتماد تری را برای ما حاصل خواهد کرد.

4.هنگام استفاده از اپکس فایندر از ایزولاسیون نیز باید استفاده کرد. زیرا بدون ایزولاسیون نتایج به دست امده دارای خطا خواهد بود.

5.از دیگر نکات قابل توجه این است که هنگام استفاده از دستگاه، شارژ آن باید پر باشد زیرا ضعیف بودن باطری آن احتمال خطا را افزایش می‌دهد.

6.اپکس لوکیتور های جدید هیچ گونه تداخلی با پیس میکر های قلبی ندارد به همین دلیل برای استفاده از این دستگاه مانعی وجود ندارد البته برای احتیاط قبل از استفادهچک کنید تداخلی نداشته باشد.

7.اگر خون و یا مایعی در محفظه پالپ وجود داشته باشد، احتمال خطا نیز افزایش می‌یابد.

8.گیره ها و الکترود های این دستگاه قابلیت استریل شدن دارند. بنابراین از الکترود استیل شده و جداگانه برای هر بیمار استفاده کنید.

9.دقت کنید که هنگام اتصال گیره اپکس به قایل اندو، این گیره حتما به قسمت فلزی فایل اندو متصل شود.

10.زنان باردار و کودکانی که به رادیو گرافی حساس اند، توصیه می‌شود از اپکس فایندر استفاده کنند.

11.نتایج نشان می‌دهد که، شرایط دندان و نوع دندان هیچ تاثیری بر نحوه عملکرد اپکس لوکیتور ندارد.

12.تجربه در استفاده از دستگاه اپکس لوکیتور بهره مندی از آن را افزایش می‌دهد. برای مثال وجود دندانهایی با اپکس باز و ریشه بلند موجب بروز خطا می‌شود.

13.نصب گیره لبی در سمت مخالف محل درمان بهتر است زیرا اگر در سمت درمان نصب شود، هم موجب اشغال کردن فضا می‌شود و هم راه دست پزشک را سد می‌کند. همچنین امکان خطا بیشتر می‌شود.

 

تفاوت اپکس لوکیتور و رادیوگرافی

نتایج نشان می‌دهد که اپکس لوکیتور از دقت بالاتری نسبت به رادیو گرافی برخوردار است اما به هیچ وجه جایگزین آن نیست. این دو دستگاه به دلیل کاستی هایی که هر کدام دارند، مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند. همچنین نحوه کار کردن دستگاه اپکس لوکیتور دندانپزشکی با دستگاه رادیوگرافی متفاوت است.

نحوه کار دستگاه اپکس لوکیتور دندانپزشکی

همچنین رادیو گرافی علاوه برا اندازه گیری طول ریشه کانال، از مشگلاتی که در کانل ریشه وجود دارد به ما اطلاع می‌دهد و نیز اطلاعاتی از آناتومی دندان را مشخص می‌کند اما اپکس لوکیتور از این ویژگی برخوردار نبوده. در مقابل اپکس لوکیتور در زمان صرفه جویی کرده و نتیجه را در مدت زمان کوتاه تری مشخص می‌کند. از دیگر مزیت ها اپکس لوکیتور عدم ایجاد اشعه ایکس می‌باشد.

 

بهترین برند های اپکس لوکیتور دندانپزشکی موجود در بازار

برای انتخاب مناسب در هنگام خرید باید توجه داشت که دستگاه از دقت بالایی برخوردار باشد، حجم کمی داشته باشد و سبک باشد. در ادامه چند برند محبوب در بازار ایران را معرفی می‌کنیم. همچنین برای خرید اپکس لوکیتور دندانپزشکی با کیفیت می‌توانید به سایت معتبر جهان دنتال مراجعه کنید.

 

اپکس لوکیتور Morita root ZX mini

بهترین برند موجود بازار ایران می‌باشد که سازنده ان کشور ژاپن می‌باشد. این دستگاه دارای خطای بسیاری کمی می‌باشد ( خطا کمتر از 2 درصد ). برخی از ویژگی های این دستگاه داشتن نمایشگر رنگی، کالیبراسیون خودکار و داشتن آلار صوتی می‌باشد.

 

اپکس لوکیتور DEM Dempex

این دستگاه ساخت کشور انگلیس بوده و حجم کمی دارد. از فناوری چند فرکانسی برخوردار بوده و توانایی کار در کانال های خشک و مرطوب را دارد. نسبت به کیفیت بالای ان قیمت آن نیز بسیار مناسب بوده و برای خرید پیشنهاد می‌شود. دقت این دستگاه 0.1 میلیمتر بوده و خطای ان کمتر از 3 درصد است.

 

اپکس لوکیتور  woodpex 5

یکی از دستگاه بسیار پیشرفته می‌باشد که ساخت کشور چین است. دارا بودن نمایشگر رنگی، کالیبراسیون اتوماتیک و توانایی اندازه گیری چند فرکانس برخی از ویژگی های این دستگاه می‌باشد. دقت این دستگاه نیز بیشتر از 98 درصد بوده.

 

اپکس فایندر Eighteeth مدل E-PEX Pro

این برند نیز بسیار محبوب بوده که در سایز بسیار جمع و جور طراحی شده. همانند سایر برند ها دارای نمایشگر رنگی و کالیبراسون اتوماتیک می‌باشد و دقت آن نیز بالای 97 درصد است.

دو برندDempex و Eighteethبه دلیل وزن کم و حجم مناسب محبوب ترین برند های موجود در بازار به شمار می‌روند.

نحوه کار کردن دستگاه اپکس لوکیتور دندانپزشکی

اپکس لوکیتور بر اساس مقاومت الکتریکی کار می‌کند و نسبت به جریان الکتریکی بسیار مقاوم است. مقاومت الکتریکی توسط دو الکترود که یکی بر روی لب بیمار و دیگری متصل به فایل اندو است، مشخص می‌گردد. چگونگی کارکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا برای تعیین طول کانال فایلی که به گیره دستگاه متصل است را تا جایی در کانال دندان پیش می‌بریم که نمایشگر دستگاه عدد صفر را نشان دهد. عدد صفر یعنی مقاومت با برخورد کردن به اپکس صفر شده  است. سپس برای مشخص کردن طول کارکرد، فایل را تا حدی خارج می‌کنیم که نمایشگر عدد 0.5 میلی متر را نشان دهد.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085