دسته بندی محصولات

راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی

امروزه بیماری های عفونی وشیوع آن موجی از نگرانی و دلهره را ایجاد کرده که دغدغه بزرگی برای پزشکان به شمار می‌رود. بنابراین ضدعفونی کردن تجهیزات برای تضمین سلامت بیماران و پزشکان  بسیار مهم بوده  و موجب شده که استفاده از وسایلی جهت استریل کردن تجهیزات پزشکی، یک اصل مهم به شمار رود و یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز در مطب ها محسوب شود. بنابراین راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی بسیار می‌تواند کاربردی باشد.

در دنیای امروز دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی یکی از بهترین و مطمئن ترین روش ها جهت ضدعفونی وسایل محسوب می‌شود. این دستگاه برای استریل کردن و ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در  اکثر مطب ها دیده می‌شود. دستگاه اتوکلاو  بر اساس دو مبنای دما و فشار فرایند استریل را انجام می‌دهد.

راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی

البته باید توجه شود که فقط بعضی از تجهیزات را می‌توان با استفاده از اتوکلاو استریل کرد زیرا برخی از تجهیزات، به فشار و دمای بالا حساس بوده و استفاده از اتوکلاو موجب خرابی آنها می‌شود. بنابراین خرید یک اتوکلاو خوب، در سرعت بخشیدن به کار پزشکان بسیار موثر بوده. در این مقاله قصد داریم شما را برای خرید یک اتوکلاو مناسب راهنمایی کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

معرفی ساختار اتوکلاو دندانپزشکی

همانطور که اشاره شد، اتوکلاو  دستگاهی جهت استریل و ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی می‌باشد که از دو جداره فلزی ساخته شده است. اتوکلاو در اشکال مختلف همچون مستطیل و مربع دیده می‌شود. آب دیگ بخار توسط یک شیر تامین می‌شود.  تمامی اتوکلاو ها با انرژی الکتریکی کار می‌کنند. اتوکلاو در سایز های کوچک، متوسط و بزرگ دیده می‌شوند. به طور تقریبی منظور از اتوکلاو کوچک، دستگاهی با حجم زیر 60 لیتر است.

 

راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی 

برای خرید تجهیزات دندانپزشکی از جمله اتوکلاو دندانپزشکی باید به چند نکته مهم توجه کرد. امروزه اتوکلاو دندانپزشکی دارای برند های مختلفی بوده و انواع مختلف و قیمت های متفاوت ان، موجب شده خرید اتوکلاو مقداری سخت شود و نیازمند دانستن ویژگی ها، شناخت کافی و اطلاعات کامل در این زمینه می‌باشد.

همچنین گران قیمت بودن این دستگاه، خرید آسان و انتخاب یک اتوکلاو مناسب را به مشکل روبه رو کرده به همین دلیل است باید در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کرده و سپس نسبت به خریدن ان اقدام کرد. به طور کلی اتوکلاو مناسب در زمینه دندانپزشکی، اتوکلاو های کلاس B هستند که در روند ضدعفونی کردن تجهیزات از چند مرحله وکیوم استفاده می‌کنند.

وکیوم و ایجاد خلا  در هنگام ضدعفونی کردن وسایل موجب می‌شود که بخار به همه قسمت های حفره دار وارد شده و یک ضدعفونی کامل  و درست انجام می‌گیرد. اگر بخواهیم به طور کلی به عوامل موثر در خرید اتوکلاو اشاره کرد، به عوامل زیر می‌توان پرداخت :

  • سایز و اندازه اتوکلاو
  • قیمت
  • کیفیت
  • آپشن ها و امکانات
  • خدمات پس از فروش
  • برند
  • نحوه کار کردن با ان
  • محل نصب

 

اهمیت برند دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی

برند هایی که استاندارد هایی نظیر  FD ,CE ,ISO دارند، انتخاب مناسبی می‌باشند. برند مناسب، ضمانت کالا، گارانتی و خدمات پس از فروش آن نکات مهمی در خرید اتوکلاو محسوب می‌شوند تا در هنگام خرابی و نقص به متخصصان همان شرکت مراجعه کرده و از خدمات آنها بهره مند شویم. دو برند ایرانی آویکو و شیک طب نسبت به دیگر برند ها از کیفیت بالایی برخوردار بوده و برای خرید مناسب هستند.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای نگهداری از اتوکلاو ها

 

سایز و اندازه اتوکلاو دندانپزشکی

از دیگر نکات مهمی که باید به آن توجه کرد سایز و اندازه اتوکلاو می‌باشد. دقت به سایز وسایلی که نیاز  به ضدعفونی شدن دارند، اندازه فضای مطب و محل مناسب برای قرارگیری دستگاه از اهمیت بالایی در خرید اتوکلاو  برخوردارند. به این منظور شما با توجه به حجم وسایلی که نیاز به استریل شدن دارند، اندازه اتوکلاو خود را مشخص می‌کنید که این مورد باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می‌شود. بنابراین استفاده از راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی هنگام خرید کمک بسیار زیادی به شما می‌کند.

همچنین مکانی که می‌خواهید اتوکلاو را در انجا قرار دهید باید کمی فضای خالی داشته باشد تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد و  در هنگام جابجایی مشکلی ایجاد نشود. اتوکلاو های کلاس B با داشتن حجم های مختلفی از 8 تا 4 لیتر، گزینه مناسبی برای خرید هستند و به دلیل تنوع حجم آن دست شما در هنگام انتخاب باز است.

 

کیفیت و استاندارد اتوکلاو

سیکل های استاندارد

ابزاری که به ضدعفونی نیاز دارند، باید سیکل مناسب استریلیزاسیون برای انها در نظر گرفته شود. به همین دلیل برخوردار بودن دستگاه از سیکل های متنوع، یک ویژگی و امتیاز مثبت بوده.

همچنین بر اساس استاندارد EN 13060، اتوکلاو دندانپزشکی رومیزی باید توانایی ارائه دادن سیکل های کلاس B و کلاس S  برای ضدعفونی کردن  انواع بار ها در دماهای 121 و 134 را داشته باشد. همینطور اتوکلاو باید قادر باشد تا سیکل های اعتبارسنجی صحت و درستی عملکرد را نیز به شما ارائه دهد.

 

قابلیت ثبت و ارائه گزارش عملکرد دستگاه 

از دیگر ویژگی های یک اتوکلاو استاندارد این است که توانایی ثبت و در اختیار قرار دادن اطلاعاتی مرتبط با فرایند ضدعفونی کردن نظیر دما و فشار را داشته باشند. ثبت و ذخیره اطلاعات می‌تواند از طریق پرینتر و یا حافظه داخلی و خارجی انجام گیرد. همچنین این اطلاعات باید از قابلیت بایگانی و ارائه دادن برخوردار باشند.

 

استاندارد های قطعات 

تمامی قطعات به خصوص قطعات سطح داخلی باید دارای کیفیت و استاندارد های لازم باشد. همچنین در اتوکلاو باید از یک سیستم 2 مرحله الکترونیکی یا مکانیکی برخوردار باشد تا از باز شدن آن در فشار بالا پیشگیری کرده و به صورت ایمن و مطمئن قفل شود.

تمامی اتوکلاو ها باید شیر تخلیه اضطراری داشته باشند تا در مواقع اضطرار و هنگام بالا رفتن فشار، فشار اضافی تخلیه شود و از بروز مشکلات و خسارات جلوگیری کند. همچنین یک اتوکلاو استاندارد باید مخزن آب تمیز و کثیف جدا از هم داشته باشد.

 

برخورداری از فیلتر انتی باکتریال 

فیلتر آنتی باکتریال موجب می‌شود که در هنگام خشک کردن تجهیزات، هوا و بخار خروجی فاقد باکتری و هرگونه میکروب باشد.

 

تاییدیه 

دقت شود که در هنگام خرید، اتوکلاو خریداری شده دارای نشان تایدیه از سوی وزارت بهداشت باشد.

 

قیمت اتوکلاو دندانپزشکی

برند های مختلف و تفاوت در انواع اتوکلاو ها و همچنین ویژگی ها و آپشن های مختلف موجب شده تا قیمت های متفاوتی از اتوکلاو در بازار مشاهده شود. قیمت از مهم ترین نکات در خرید اتوکلاو محسوب می‌شود تا هزینه ای که برای خرید پرداخت می‌شود کالایی با کیفیت را در اختیار دندانپزشک قرار دهد. امروزه برندهای اروپایی از قیمت و کیفیت بالایی برخوردارند.

برند های چینی و کره ای نیز متناسب با هزینه ای که پرداخت می‌شود، کالایی با همان کیفیت را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. تولیدات داخلی نیز  بسیار متناسب بوده و گزینه خوبی برای خرید یه شمار می‌روند.

 

نحوه کار  با دستگاه 

کار کردن آسان و راحت با دستگاه، کیفیت کار را افزایش می‌دهند و به روند کار سرعت می‌بخشند. اتوکلاو باید از کاربری آسانی برخوردار باشد تا روند استریل کردن با مشکل مواجه نشود و موجب سردرگمی دندانپزشک نیز نباشد.

راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی

خدمات پس از فروش 

داشتن خدمات پس از فروش و گارانتی از ویژگی های مثبت در هنگام خرید به شمار می‌رود تا در هنگام روبه رو شدن با مشکلات به نمایندگی شرکت مراجعه کردن و از خدمات انها بهره مند شد. به همین منظور ارائه خدمات به موقع، دسترسی آسان به خدمات، مشتری گرایی و برخورد مناسب با آنها، انجام به تعهدات به صورت کامل موجب جذب مشتری می‌شود.

 

محل نصب 

 

فضای مناسب نصب : همانطور که قبلا اشاره شد، محل نصب دستگاه باید مقداری فضای خالی جهت تهویه هوا و جابجایی آسان دستگاه داشته باشد.

 

استاندارد های ورودی دستگاه : اگر هر کدام از ورودی های آب و برق اتوکلاو دارای مشکل باشد، در کارایی دستگاه اختلال به وجود می‌آورد و موجب کاسته شدن عمر مفید دستگاه می‌شود . اگر قصد دارید که از آب شهری استفاده کنید، سیستم لوله کشی را حتما اماده کنید و  جهت جلوگیری از ورود املاح به دستگاه حتما سیستم سختی گیر نصب کنید.

 

نکات مهم در خرید اتوکلاو دندانپزشکی

  • اتوکلاو حتما باید مورد تایید CE باشد تا برای بیمار و دندانپزشک خطرناک نباشد.
  • قبل از خرید راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی را با دقت بخوانید.
  • اتوکلاو از گواهینامه کیفیت در سطح جهانی برخوردار است. دقت شود که دستگاهی که می‌خرید این گواهینامه را نیز داشته باشد.
  • بهترین جنس برای چمبر، استیل ضد زنگ است. دقت شود که المنت دور تا دور چمبر را گرفته باشد تا گرما به صورت یکنواخت پخش گردد.
  • برخورداری از پرینتر برای به تصویر کشیدن استریلیزاسیون، یک ویژگی مثبت به شمار می‌رود.
  • اگر اتوکلاو به سیستم water clean مجهز بود، دیگر نیازی به استفاده از آب مقطر نیست و می‌توان مستقیم به آب شهری وصل کرد.
  • سیکل سریع یا فلش موجب پایین امدن زمان خشک کردن می‌شود و سرعت دستگاه را بالا می‌برد.

 

 

خرید اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی یکی از مهم ترین تجهیزات در هر مطب دندانپزشکی است. خرید اتوکلاو دندانپزشکی باید از فروشگاه های معتبر انجام شود تا از کیفیت و اصالت کالا اطمینان کامل حاصل شود. در فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی جهان دنتال بهترین برند های اتوکلاو دندانپزشکی با قیمت مناسب و 10 سال خدمات پس از فروش به فروش می رسد.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085