دسته بندی محصولات

چگونه یونیت دندانپزشکی را ضدعفونی کنیم

برای پاسخ به سوال چگونه یونیت دندانپزشکی را ضدعفونی کنیم  لازم است از عناوینی با مضمون اهمیت بهداشت در دندانپزشکی، طریقه و استانداردهای نظافت، خرید یونیت دندانپزشکی، خرید تجهیزات، راهنمای خرید یونیت دندانپزشکی و نکات مهم هنگام خرید یونیت دندانپزشکی صحبت کنیم تا اطلاعات و آگاهی کافی از تجهیزات دندانپزشکی و اهمیت حضور آن‌ها در مرکز موردنظر را به کاربران و مراجعه کنندگان انتقال دهیم.

اهمیت بهداشت در دندانپزشکی

پاکیزگی رکن اصلی مراکز خدماتی به حساب می‌آید، چرا که اگر اصول نظافت رعایت نشود از ارزش خدمت ارائه شده کاسته خواهد شد. در همین جهت، مانند تمام مراکز درمانی، مطب‌های دندانپزشکی نیز باید همیشه تمیز نگه داشته شوند.

چگونه یونیت دندانپزشکی را ضدعفونی کنیم

بدون تمرکز بر پاکیزگی، مطب‌های دندانپزشکی می‌توانند به طور ناخواسته بیماران و کارمندان را از خود دور کنند و همچنین می‌توانند آن افراد را در معرض خطر مشکلات سلامتی و آسیب جسمی قرار دهند. البته که این موضوع برای هیچ تجارتی قابل قبول نیست و نخواهد بود. در صورتی که یک مطب تعهد بر پاکیزه و ایمن نگه داشتن فضا را نشان ندهد، بیماران برای نیازهای مراقبت از دندان خود به مراکز دیگری مراجعه خواهند کرد.

حتی ممکن است که این بیماران، مستقیماً با به اشتراک گذاشتن نظرات منفی خود با افراد، آسیب واقعی به یک تجارت وارد کنند. بنابراین، مدیران و صاحبان مطب‌های دندان‌پزشکی، باید در عوض اتخاذ رویکردی بی‌پروا، خود را متعهد نشان دهند و تیم‌های خود را تشویق به رعایت نظافت و ضدعفونی به موقع یونیت و ابزار دندانپزشکی کنند. این راه حل نه تنها باعث قدردانی بیماران می‌شود، بلکه به حفظ سلامت خود و دیگران نیز یاری می‌رساند، به ویژه در شرایط فعلی جامعه و شیوع ویروس کرونا رعایت بهداشت بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

با توجه به همین موارد ضدعفونی کردن سر وقت تجهیزات و یونیت دندانپزشکی در پیشگیری از آلودگی و بیماری‌های احتمالی، جلوگیری کرده و خیال بیماران را از بابت رعایت بهداشت راحت می‌کند. بنابراین پاسخ به سوال چگونه یونیت دندانپزشکی را ضدعفونی کنیم بسیار مهم است.

 

انتقال بیماری

بیماری‌های زیادی هستند که می‌توانند از طریق دهان، به تجهیزات پزشکی و از آن به بیماران دیگر و حتی دندانپزشکان منتقل شود و آنان را بیمار کند.
یونیت دندانپزشکی جایی است که تمام اقدامات پزشکی بر روی بیمار انجام می‌شود.

یونیت، علاوه بر این که جزء ضروری عمل دندانپزشکی محسوب می‌شود، متأسفانه عامل اصلی عفونت‌های متقابل بین کارکنان و بیماران است که هر دو در معرض میکروارگانیسم‌های بیماری زا هستند که توسط خون، ترشحات دهان و تنفس و تجهیزات آلوده منتقل می‌شوند. مطالعات متعدد نشان داده است که یونیت دندانپزشکی می‌تواند توسط میکروارگانیسم‌های بیماری زا به شکل قارچ، باکتری یا تک یاخته کلونیزه شود.

با توجه به نحوه انتقال عفونت‌ها، نقاط بحرانی در دندانپزشکی بسیار زیاد است و از انبوه عوامل میکروبی، تنوع راه‌های عفونت احتمالی، نوع ابزار مورد استفاده، گردش سریع بیماران و ماهیت تهاجمی ناشی می‌شود.

روش های انتقال عفونت

 

رویه‌های انجام شده این عفونت‌ها به چهار روش مختلف منتقل می‌شوند:


خون :
توسط بیماری‌های منتقله از طریق خون.
هوا: توسط بیماری‌هایی که توسط میکروارگانیسم‌ها در ترشحات انسانی موجود در هوا منتشر می‌شود.
آب: از طریق میکروارگانیسم‌های موجود در آب.
تماس: از طریق انتقال مستقیم بین میزبان و عفونت.

مدار آب یونیت دندانپزشکی که آب دستگاه را تامین می‌کند و مواد زائد را دفع می‌کند، وسیله‌ای برای انتقال عفونت‌ها است. این مورد به دلیل وجود بیوفیلم، تجمع پیچیده‌ای از میکروارگانیسم‌ها است که در داخل سیستم‌های اصلی آب ایجاد می‌شود.

جوامع باکتریایی از جریان آب تامین کننده واحد به طور محکم به لایه رسوب آهک می‌چسبند و به دلیل عوامل مختلفی که باعث افزایش می‌شوند، تکثیر می‌شوند. رشد و چسبندگی آن‌ها همچنین به دلیل حذف ترکیبات جامد و مایع در طی مراحل دندانپزشکی، مدار مکش را بستر ایده آلی برای رشد میکروارگانیسم‌های بیماری زا می‌کند. این امر سبب می‌شود که رعایت دقیق پروتکل تمیز کردن یونیت دندان و به ویژه ضدعفونی سیستم ساکشن، به بخش مهمی از عمل دندانپزشکی تبدیل شود.

ضدعفونی کردن یونیت دندانپزشکی

ضدعفونی موثر یک روش اساسی در مراکز پزشکی، از جمله جراحی‌های دندانپزشکی است، که در آن درمان‌های ناپیوستگی بافت نیز انجام می‌شود، زیرا یک عنصر مهم در پیشگیری از عفونت است. ضدعفونی کننده‌های مورد استفاده در دندانپزشکی و جراحی‌های دندان و فک و صورت شامل ترکیبات غیر آلی (پراکسید هیدروژن، کلریت سدیم-هیپوکلریت) و ترکیبات آلی (اتانول، ایزوپروپانول، پراستیک اسید، کلرهگزیدین، اوژنول) می‌باشد.

مکانیسم‌های مختلف اثر ضدعفونی کننده‌ها گزارش شده است که شامل تخریب ساختار غشای سلولی باکتری و قارچ می‌شود. آسیب اسیدهای نوکلئیک؛ دناتوره شدن پروتئین‌ها که به نوبه خود باعث مهار فعالیت آنزیم می‌شود. بسیاری از ضدعفونی کننده‌ها اغلب دارای چندین مکانیسم اثر ذکر شده در بالا هستند.

علاوه بر این، مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده در دندانپزشکی یا حاوی یک ترکیب هستند یا اغلب مخلوطی از ترکیبات فعال هستند که دامنه و اثربخشی اثر ضد میکروبی آن‌ها را افزایش می‌دهد. ضدعفونی‌کننده‌هایی موجود هستند، که می‌توانند برای جلوگیری از عفونت‌ها در مطب‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار گیرند.

 

نکات مهم در ضدعفونی یونیت دندانپزشکی

پرسنل و دستیاران دندانپزشکی در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ناشی از پروتزهای دندانی هستند که به درستی ضدعفونی نشده‌اند. اسکراب کلرهگزیدین چهار درصد به مدت پانزده ثانیه و پس از آن یک زمان تماس سه دقیقه‌ای با محلول دی اکسید کلر در ضدعفونی کردن پروتزهای آلوده مؤثر است. ضدعفونی کردن پروتزهای دندانی روی صندلی قبل از انجام مراحل آزمایشگاهی، کلید جلوگیری از آلودگی میکروبی از آزمایشگاه دندانپزشکی است.

برای کاهش شدید تجمع و تکثیر باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های بیماری زا، باید هرروز از پروتکل نگهداری یونیت دندان پیروی کرد.
در شروع روز، شستشوی خطوط مکش با مواد ضدعفونی کننده سطح بالا به مدت دو دقیقه باید انجام شود و شستشوی هر ساز با آب به مدت کمتر از دو دقیقه باشد. بنابراین نگهداری از یونیت دندانپزشکی بسیار مهم است.

در تایم بین مراجعه بیماران، تمیز کردن سطوح، پاکسازی و ضدعفونی سطوح به همراه شستشوی هر ابزار با آب به مدت بیست الی سی ثانیه ضروری است. شستشوی کانول‌های ساکشن با مواد ضدعفونی کننده سطح بالا به مدت دو دقیقه باید انجام گیرد.

در پایان روز، شستشوی خطوط مکش با مواد ضدعفونی کننده سطح بالا و شستشوی هر ساز با آب حداقل به مدت دو دقیقه است. تمیز کردن فیلتر خروجی اسپیتون و حذف و تمیز کردن فیلتر سیستم مکش نیز مهم است.

 

نحوه انتخاب مواد ضدعفونی کننده یونیت دندان

برای تمیز کردن موثر یونیت دندانپزشکی به صورت روزانه، انتخاب ضدعفونی‌ کننده‌هایی با زمان عمل مناسب، چه سریع یا طولانی‌تر، بر اساس نیازهای خاص تجهیزات مربوطه اهمیت دارد. توصیه می‌شود از محصولات ملایم با اثر طولانی مدت موثر در برابر مواد آلی استفاده کنید. در پاسخ به پرسش چگونه یونیت دندانپزشکی را ضدعفونی کنیم انتخاب مواد ضدعفونی کننده بسیار مهم است.

استانداردهای ضدعفونی

سازمان حفاظت از محیط زیست لیست‌هایی را ارائه می‌کند. این ضدعفونی کننده‌ها به محافظت از بیماران و کارکنانی که در مطب‌های دندانپزشکی کار می‌کنند در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند. در بیشتر موارد، این پاک کننده‌ها باید در EPA به عنوان یک ضدعفونی کننده بیمارستانی ثبت شوند، که برای تمیز کردن هر سطحی که با بیمار در تماس است توصیه می‌شود.

چگونه یونیت دندانپزشکی را ضدعفونی کنیم

نشت مواد شیمیایی یکی دیگر از موارد رایج در مطب‌های دندانپزشکی است. این مواد شیمیایی، به ویژه زمانی که خطرناک هستند، باید به سرعت و به درستی تمیز شوند تا محیط امنی در داخل تأسیسات حفظ شود. مواد شیمیایی خطرناک معمولی که در این روش‌ها استفاده می‌شوند، شامل نوعی از ضدعفونی‌کننده‌ها و همچنین عوامل بی‌حس‌کننده و الکل هستند.

خرید یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی یک متریال لازم جهت کار تخصصی یک دندانپزشک است که از صندلی دندانپزشکی، نورپردازی، آسپیراسیون، کاسپیدور، جعبه هیدریک و عناصر دیگر ساخته می‌شود. با توجه به عملکرد و تخصص دندانپزشکی، یونیت‌ها متفاوت بوده و دارای عملکردهای خاصی خواهند بود.
گاهی یونیت‌های دندانپزشکی را به اشتباه صندلی دندانپزشکی می‌شمارند، اما بین این دو تفاوت بسیاری وجود دارد. در واقع صندلی دندانپزشکی خود بخشی از اجزای یک یونیت کامل است.
نصب تجهیزات معمولا از یک واحد دندانپزشکی به دیگری متفاوت است، اما برای همه روندهای کلی وجود دارد و همه واحدها شامل تجهیزات کلی و وسایل لازم برای ارائه مراقبت از بیمار هستند. در این مقاله به برخی از ویژگی‌های یک یونیت خوب برای خرید، اشاره خواهیم کرد.

 

راهنمای خرید یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی به عنوان یک بخش مراقبت ضروری برای هر مطب دندانپزشکی است که اجازه می‌دهد تا بیمار در موقعیت مناسب قرار گیرد و مراقبت مناسب ارائه شود. به طور کلی شامل یک صندلی دندانپزشکی برای نصب و قرار گیری بیمار، یک نگهدارنده ابزار با ابزارهای چرخان مختلف متصل، یک لامپ سیالیتیک برای روشن کردن ناحیه مراقبت، یک اسپیتون و یک سیستم آسپیراسیون است.

علاوه بر سیستم‌های تامین مورد نیاز که درباره آن‌ها گفته شد، برای عملکرد صحیح یونیت دندانپزشکی، سه عنصر مهم فضا، کاربرد و تحرک، در نظر گرفته شود. این موارد بسته به تخصص شما و مطب شما تعیین کننده هستند که یونیت دندانپزشکی شما چه ویژگی‌هایی را باید دارا باشد تا بتوان به کیفیت و کارایی آن اعتماد کرد.

 

نکات مهم خرید یونیت دندانپزشکی

یک یونیت دندانپزشکی کاملاً خوب باید ارگونومیک و راحت باشد. باید بالشتک، تنظیم و تکیه گاه دستی خوبی داشته باشد تا به بیمار کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشد. صندلی این یونیت نیز باید برای دندانپزشک ارگونومیک باشد و به دندانپزشک اجازه دهد ارتفاع را برای دسترسی بهتر به حفره دهان تنظیم کنند.
آن‌چه گفته شد، از جمله مواردی هستند که باید هنگام خرید یونیت دندانپزشکی، به آن‌ها توجه شود تا راحتی و آرامش بیمار و دندانپزشک، فراهم شود.

خرید تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی، عموما شامل مواردی چون، صندلی بیماران دندانپزشکی، کابینت عملیات، سیستم‌های تحویل، چراغ‌های جراحی دندانپزشکی، تجهیزات تصویربرداری اشعه ایکس، تجهیزات استریلیزاسیون، هندپیس‌ها و دیگر تجهیزات کاربردی می‌شود. خرید تجهیزات دندانپزشکی کمک شایانی به پیشبرد فرآیند دندانپزشکی می‌کند.

چگونه یونیت دندانپزشکی را ضدعفونی کنیم

تجهیزات دندانپزشکی جهان دنتال

اگر به دنبال یونیت دندانپزشکی و یا تجهیزات دندانپزشکی هستید، تجهیزات دندانپزشکی جهان دنتال انواع مختلفی از مدل‌ها و برند‌ها را ارائه می‌دهد که شما علاوه بر برخوداری از حق انتخاب به دلیل تنوع آشکار، می‌توانید از کیفیت محصول به همراه عملکرد مناسب و مطلوب طیف گسترده‌ای از تجهیزات دندانپزشکی جهت خرید اطمینان حاصل کنید. امیدواریم با خواندن این مقاله به پرسش چگونه یونیت دندانپزشکی را ضدعفونی کنیم پاسخ داده باشیم.

 

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085