دسته بندی محصولات

کاربرد لایت کیور دندانپزشکی

لایت کیور دندانپزشکی، یکی از پر کاربرترین دستگاه‌ها در دندانپزشکی محسوب می‌شود. این دستگاه جز لوازم ضروری در پر کردن دندان به شمار می‌رود. به طور کلی می‌توان گفت، لایت کیور دستگاهی است که با استفاده از نور بنفش، مواد ترمیمی دندان را سفت می‌کند. استفاده از نور بنفش موجب فشرده شدن و تراکم کامپوزیت می‌شود. علت این امر، کوتاهی طول موج و بالا بودن انرژی نور بنفش است. در این مقاله به معرفی و کاربرد لایت کیور دندانپزشکی می‌پردازیم.

کاربرد لایت کیور دندانپزشکی

لایت کیور دندانپزشکی:

همانطور که اشاره شد، لایت کیور دندانپزشکی از جمله ابزاری است که به ترمیم دندان‌های پوسیده کمک می‌کند. این کار توسط نور بنفش صورت می‌گیرد. در حقیقت این دستگاه رقیب آمالگاماتور به شمار می‌رود. با این تفاوت که آمالگاماتور با استفاده از ترکیب آمالگام و جیوه این کار را انجام می‌دهد در حالی که دستگاه لایت کیور این گونه نیست.

 

انواع لایت کیور دندانپزشکی:

لایت کیور نیز مانند سایر تجهیزات دندانپزشکی از انواع مختلفی برخوردار است. به طور کلی لایت کیورها دو نوع هستند:

  • هالوژن
  • LED

علاوه بر این لایت کیور به دو دسته بدون سیم و با سیم نیز تقسیم می‌شود. نوع بی سیم آن قابلیت شارژ شدن دارد.

دو نوع هالوژن و LED تفاوت‌هایی از جمله موارد زیر را دارند:

  • برتری LED نسبت به هالوژن این است که این نوع لایت کیور نیازی به خنک کننده ندارد.
  • گرمای لامپ هالوژن نسبت به LED بیشتر است.
  • مصرف لامپ هالوژن بیشتر از LED می‌باشد.
  • شدت نور هالوژن نسبت به LED بیشتر است.

 

همانطور که اشاره شد دو نوع لامپ در این دستگاه استفاده می‎شود. لامپ هالژونیک تنگستن QTH و دیود نشر دهنده نور یا LED . تفاوت اصلی این دو نوع لامپ، در بازه طول موج انتشار شده و طول عمر آن می‌باشد. لامپ‌های هالژونیک دارای بازه‌ای از طول موج‌ها از 400 تا 500 نانومتر است در حالی که لامپ‌های LED از بازه طول موج بین 400 تا 410 نانومتر برخوردار است.

 

علاوه بر این انرژی مصرفی لامپ‌های LED بسیار کمتر بوده، تولید حرارتی کمتری دارد و فضای کمتری را اشغال می‌کند. از سال 2014 به بعد شرکت‌های زیادی تولید لامپ‌های هالوژنی را به دلیل محدودیت‌های زیست محیطی متوقف کرده و امروزه به طور تقریبی تمامی شرکت‌ها از نوع LED استفاده می‌کند.

 

به همین ترتیب شرکت‌های تولید کننده تجهیزات دندانپزشکی، توانستند با کمی تغییر در طول موج فرابنفش به رنگ‌های آبی و بنفش، دستگاه لایت کیوری بسازند که تمام مزیت‌های فرابنفش را داشته و همچنین خطری از بابت رادیکال‌های آزاد و سرطان زایی در بدن نخواهد داشت. همچنین علاوه بر این، نورها به دلیل طول موج بلندتر  تا اعماق بیشتری از کامپوزیت نفوذ کرده و موجب محکم شدن لایه‌های زیری کامپوزیت می‌شود. به این ترتیب کاربرد لایت کیور دندانپزشکی افزایش یافته است.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین موتور ایمپلنت دندانپزشکی

اجزای سازنده لایت کیور:

قبل از خرید لایت کیور دندانپزشکی، بهتر است با اجزای سازنده آن آشنا شوید:

  • برد الکترونیکی جهت کنترل جریان نور
  • ترانس تبدیل ولتاژ
  • شیلنگ یا کابل هدایت نور
  • رفلکتور
  • هندیس
  • سوییچ‌های سیگنال
  • کلید روشن خاموش دستگاه

کاربرد لایت کیور دندانپزشکی

نکات مهم هنگام خرید دستگاه لایت کیور دندانپزشکی:

خرید تجهیزات دندانپزشکی همواره مشکل بوده و تهیه موارد بی کیفیت آن، روند درمان را با اختلال روبه‌رو می‌کند. به همیت دلیل قبل از خرید باید یک سری نکات را مد نظر گرفته تا خریدی مطمئن داشته باشید.

  • طول عمر باطری: از جمله عوامل مهم در استفاده مدوام از دستگاه و تعمیر و نگهداری آن به شمار می‌رود. اگر باطری دستگاه غیر معتبر و از کیفیت پایینی برخوردار باشد، بعد از گذشت 1 یا 2 سال مجبور به تعویض آن خواهید بود.
  • فیلتر رنگ آبی: رنگ آبی از انرژی بالایی برخوردار است که این دستگاه به طور ناخواسته مقداری نور فرابنفش داخل خود خواهد داشت که در صورت تابش مداوم آن، می‌تواند باعث آسیب رسیدن به چشم و پوست شود. از این رو استفاده از یک دستگاه معتبر و با کیفیت خیال شما را از بابت داشتن یک فیلتر قوی و دقیق جهت حذف نور فرابنفش راحت خواهد کرد.
  • کارکرد و راحتی دستگاه: معمولا امکان دارد که دندانپزشک در طی روز مدت زیادی دستگاه را در دست بگیرد. به همین دلیل اگر از طراحی نامناسب برخوردار باشد، با گذشت زمان موجب آسیب رسیدن به دست می‌شود.
  • زوایه نوک دستگاه: این ویژگی از پارامترهای مهم در لایت کیور به شمار می‌رود که عامل مهمی در حداکثر انتقال نور به سطح دندان محسوب می‌شود.
  • حالت کاری و تایمر دستگاه: در برخی موارد داشتن تایمر و یا حالت افزایشی شدت نور و کاهش تدریجی آن موجب می‌شود تا بتوان بدون دغ شدن محیط دهان برای مدتی طولانی و دقیق فرایند محکم‌سازی انجام شود. با این روش انرژی بیشتری به لایه‌های زیری و عمق می‌رسد.
  • توان خروجی: عامل اصلی در محکم سازی، توان خروجی می‌باشد که باید مورد اطمینان بوده و با دستگاه‌های استاندارد اندازه‌گیری شود.
  • مطابقت دادن طول موج دستگاه و طول موج مورد نیاز کامپوزیت: طول موج منتشر شده از این دستگاه باید در محدوده طول موجی باشد که شزکت سازنده کاپوزیت برای سخت‌سازی آن پیشنهاد داده است. در غیر این صورت، کارایی دستگاه به شدت کاهش می‌یابد.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید رادیوگرافی دندانپزشکی

 

نحوه استفاده از لایت کیور:

همانطور که اشاره شد، محکم کردن و سفت کردن مواد ترمیم کننده دندان از جمله کاربرد لایت کیور دندانپزشکی است. کامپوزیت محبوب‌ترین مواد ترمیم کننده دندان می‌باشد که به خودی خود نرم بوده و باید آن را محکم کرد.

روش کار به این ترتیب است که با توجه به اینکه دارای یک طیف نور خاص می‌باشد، در کامپوزیت تنها بر یک لایه تاثیر می‌گذارد. به این صورت باید ابتدا یک لایه کامپوزیت روی دندان قرار داد و محکم کرد و سپس یک لایه دیگر. این کار تا جایی پیش می‌رود که لایه مقاوم برای دندان ساخته شود.

کاربرد لایت کیور دندانپزشکی

کلام آخر:

اگر برای کارهای ترمیمی به دنداپزشک مراجعه کرده باشید، از اهمیت این دستگاه آگاه خواهید بود. همانطور که اشاره کردیم کاربرد لایت کیور دندانپزشکی هنگام سفت کردن و محکم شدن مواد ترمیمی است. این دستگاه به روند درمان سرعت می‌بخشد و هرگونه اختلال، فرآیند درمان را با کندی مواجه خواهد کرد. به همین دلیل باید نکاتی را هنگام خرید در نظر بگیرید که اصلی‌ترین آنها داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش می‌باشد.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085