دسته بندی محصولات

راهنمای خرید رادیوگرافی دندانپزشکی

از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات در هر مطب دندانپزشکی، دستگاه رادیوگرافی می‌باشد که کمک زیادی به دندانپزشک در تشخیص دقیق وضعیت دهان و دندان می‌کند. این دستگاه با استفاده از اشعه‌های ایکس ضعیف شده، برای تصویربرداری از وضعیت دهان و دندان اقدام کرده و  به خوبی نشان می‌دهد. دستگاه رادیوگرافی نیز مانند سایر تجهیزات دارای انواع مختلفی بوده که هرکدام کارایی و ویژگی‌های مختص خود را دارد. راهنمای خرید رادیوگرافی دندانپزشکی قبل از خرید آن به شما کمک می‌کند تا اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورده و سپس با توجه به نیاز خود دستگاه مناسبی را انتخاب کنید. 

راهنمای خرید رادیوگرافی دندانپزشکی

آشنایی با انواع رادیوگرافی دندانپزشکی

به طور کلی اردیوگرافی دندانپزشکی دارای دو نوع رادیوگرافی داخل دهانی و خارج دهانی می‌باشد. همانطور که از اسمشان پیداست، در نوع داخل دهانی نوار اشعه ایکس درون دهان و در رادیوگرافی خارج دهانی نوار اشعه بیرون از دهان قرار می‌گیرد. هر کدام از این موراد خود دارای انواع مختلفی بوده که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

رادیوگرافی داخل دهانی

این رادیوگرافی رایج‌ترین نوع به شمار می‌رود که جزئیات زیادی را به نمایش می‌گذارد. از رادیوگرافی داخل دهانی برای بررسی وضعیت ریشه دندان، دندان در حال رشد، تشخیص و بررسی پوسیدگی دندان و… استفاده می‌شود. از انواع مختلف رادیوگرافی داخل دهانی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • رادیوگرافی پری اپیکال: سمت چپ دندان را به نمایش می‌گذارد. به طور کلی در هر لحظه تنها یک یا دو دندان را می‌تواند نشان دهد. همچنین ارتفاع دندان را از تاج تا ریشه به نمایش می‌گذارد. 
  • رادیوگرافی اکلوزال: همانطور که از اسمش پیداست سطح اکلوزال دندان را نشان می‌دهد. این نوع از رادیوگرافی بزرگ بوده و تقریبا تمام فک بالا و پایین را به نمایش می‌گذارد.
  • رادیوگرافی بایت وینگ: این نوع رادیوگرافی بر خلاق پری اپیکال، سمت راست دندان را نشان می‌دهد. در این روش فرد وسیله‌ای مشابه بال را گاز می‌گیرد. با این کار نوار اشعه ایکس در مکان خود ثابت می‌شود. از جمله کاربردهای رادیوگرافی بایت وینگ می‌توان به بررسی پوسیدگی میان دندان‌های عقب، بررسی ضخامت استخوان به دلیل بیماری‌ها و مشکلات لثه، سایش و فروپاشی در پرکنندگی دندان و… اشاره کرد.

راهنمای خرید رادیوگرافی دندانپزشکی

رادیوگرافی خارج دهانی

رادیوگرافی خارج دهانی علاوه بر بررسی دندان، وضعیت فک و جمجمه را نیز بررسی کرده و اطلاعاتی درباره آن می‌دهد. از جمله کاربردهای رادیوگرافی خارج دهانی می‌توان به بررسی رابطه میان فک و دندان، استخوان‌های صورت، وضعیت دندان‌های تحت فشار و… اشاره کرد. 

دقت شود این نوع رادیوگرافی جزئیات کمتری را نسبت به رادیوگرافی داخل دهانی نشان داده و به همین علت برای تشخیص دندان به طور جداگانه کاربردی ندارد. 

این رادیوگرافی نیز مانند نوع قبل خود دارای انواع مختلفی بوده از جمله:

  • رادیوگرافی پانورامیک: کمک بسزایی به بررسی و مشاهده تومور‌ها، کیست‌ها و دندان‌های پنهان می‌کند. این نوع رادیوگرافی تمام دندان‌های فک بالا و پایین را نشان می‌دهد.
  • توموگرافی: کاربرد این رادیوگرافی زمانی است که برخی از قسمت‌ها به سختی قابل مشاده و بررسی بوده و یا توسط قسمت‌های دیگر پوشیده شده است. 
  • مخروطی توموگرافی: تصاویری سه بعدی و با کیفیت از سازه دندان، بافت نرم، استخوان و عصب را نشان می‌دهد.
  • سیالوگرافی: در سیالوگرافی نوعی رنگ داخل غدد بزاقی تزریق شده و در نوار رادیوگرافی به نمایش گذاشته می‌شود. در این نوع نیز از اشعه ایکس استفاده می‌شود.
  • سفالومتری: برای بررسی رابطه میان فک و دندان استفاده می‌شود.
  • رادیوگرافی دیجیتال: یکی از جدیدترین انواع رادیوگرافی بوده که نوار اشعه ایکس توسط صفحه الکترونیکی صاف گرفته می‌شود. 
  • سی تی اسکن: جهت بررسی جایگاه قرارگیری ایمپلنت و همچنین اندازه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • MRI : تصاویری سه بعدی از حفره‌های فک و دندان را به نمایش می‌گذارد. این نوع رادیوگرافی بهترین راه بررسی بافت نرم به شمار می‌رود.

نکات مهم هنگام خرید

قبل از خرید رادیوگرافی دندانپزشکی، یک سری نکات را باید رعایت کنید تا دستگاهی متناسب با نیازهای خود بخرید. برای کامل کردن مبحث راهنمای خرید رادیوگرافی دندانپزشکی ، در ادامه به نکاتی مهم میپردازیم که به کارگیری آن‌ها در هنگام خرید ضروری می‌باشد.

نوع دستگاه

به طور کلی دستگاه رادیوگرافی دارای دو نوع AC و DC می‌باشد. نوع DC دارای ولتاژ تک فاز با فرکانس بالا بوده که از آن برای تصویربرداری استفاده می‌کند. دستگاه نوع AC نیز از ولتاژ و جریان دو فاز بهره می‌گیرد. دندانپزشک می‌تواند به راحتی مشکلات دندانی را تشخیص دهد زیرا تصویر ثبت شده از این دو نوع دستگاه، دارای کیفیت و وضوح بالایی هستند. 

نحوه اتصال دستگاه رادیوگرافی

به طور کلی دستگاه رادیوگرافی به سه صورت دیواری، پایه دار و پرتابل تولید می‌شوند. دندانپزشک با توجه به محیط مطب خود می‌تواند دستگاه مورد نظر را انتخاب و خریداری کند. رادیوگرافی دیواری بر روی دیوار نصب میگردد و ثابت می‌باشد. نوع پایه دار نیز متحرک بوده و از قابلیت جابجایی برخوردار می‌باشد. نوع دیگر که رادیوگرافی پرتابل می‌باشد، از پایه‌ای مخصوص برای ثابت نمودن آن برخوردار است. دستگاه رادیوگرافی پرتابل واتک از نوع آخر بوده که از کیفیت و محبوبیت بالایی برخوردار است. برای تهیه آن می‌توانید به سایت جهان دنتال مراجعه کنید.

تایمر

تایمر از مهم‌ترین قطعات در دستگاه رادیوگرافی به شمار می‌رود. تایمر قرار داده شده بر دستگاه‌ها معمولا از نوع دیجیتال بوده که رابطه مستقیمی با ثبت تصویر و زمان اکسپوز دستگاه دارد. تایمرها با ساتفاده از فرکانس بالا کار می‌کنند و می‌توانند همزمان به دو تیوب وصل شوند. به همین علت تایمر دارای اهمیت زیادی در دستگاه رادیوگرافی می‌باشد.

نوع پایه دستگاه

پایه دستگاه باید از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و قابلیت چرخش در زوایای مختلف را داشته باشد. پایه و بازوی دستگاه نیز باید از آلیاژی بادوام برخوردار باشد. به طور کلی بازو و پایه دستگاه به صورت دوشکن و سه‌شکن می‌باشد که دندانپزشکان با توجه به نیاز خود می‌توانند نوع مورد نظر را انتخاب و خریداری کنند.

خدمات پس از فروش و گارانتی

گارانتی و خدمات پس از فروش از مهم‌ترین نکاتی است که نه تنها در هنگام خرید رادیوگرافی بلکه در هنگام خرید تجهیزات دندانپزشکی باید به آن دقت کرد. به طور کلی شرکت‌های سازنده برای هر یک از تجهیزات یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش در نظر گرفته است. 

راهنمای خرید رادیوگرافی دندانپزشکی

کلام آخر

رادیوگرافی دندانپزشکی اقدام به عکس برداری از وضعیت دهان و دندان کرده و کمک چشمگیری به دندانپزشک در تشخیص دقیق مشکلات دهان و دندان می‌کند. در راهنمای خرید رادیوگرافی دندانپزشکی به توضیح کامل در مورد این دستگاه، انواع آن و نکات مهم هنگام خرید پرداختیم. همچنین برای آشنایی با بهترین رادیوگرافی دندانپزشکی می‌توانید به سایت جهان دنتال مراجعه کرده و اطلاعات کافی کسب کنید.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085