دسته بندی محصولات

تجهیز کامل مطب دندانپزشکی

دندانپزشکی از مهم‌ترین مراکز درمانی می‌باشد که سالانه افراد زیادی برای رفع مشکلات دهان و دندان به آن مراجعه می‌کنند. افراد زیادی با سن و جنسیت مختلف برای درمان بیماری به مطب مراجعه می‌کنند، به همین دلیل فضای مطب باید به گونه‌ای باشد که برای تمامی افراد مناسب بوده و آرامش بیماران را فراهم کند. همچنین پزشک نیز برای برطرف کردن مشکلات شما از وسایل و تجهیزات مختلفی استفاده می‌کند تا این کار به بهترین شکل انجام شود. در این مقاله ما به معرفی برخی از تجهیزات دندانپزشکی می‌پردازیم و برای تجهیز کامل مطب دندانپزشکی به شما کمک می‌کنیم.

لیست تجهیزات مطب دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی تاثیر زیادی در روند درمان داشته و از مهم‌ترین اقدامات برای تاسیس مطب به شمار می‌رود. در ادامه لیست کاملی از تجهیزات مورد نیاز مطب دندانپزشکی بیان شده است:

 

یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی مهم‌ترین بخش هر مطب به شمار می‌رود و از آن به عنوان قلب مطب یاد می‌شود. یونیت دارای بخش‌های مختلفی همچون صندلی، تابلت، تابوره، چراغ و… می‌باشد.
بسیاری از ابزارهای مهم دندانپزشکی بر روی یونیت قرار دارند. به همین دلیل انتخاب یک یونیت خوب و با کیفیت تاثیر زیادی در کیفیت و روند ردمان خواهد داشت.

نکته قابل توجه دیگر این است که قبل از نصب یونیت به زیرساخت‌هایی همانند لوله کشی آب، سیستم برق، محل قرارگیری درست یونیت و… دقت کافی شود.

 

اتوکلاو دندانپزشکی

بهداشت محیط دندانپزشکی از مهم‌ترین نکاتی است که در هر مطب باید رعایت شود. بنابراین در تجهیز کامل مطب دندانپزشکی وجود یک اتوکلاو خوب بسیار اهمیت دارد. از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌ها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده و دیگر مواد شیمیایی نه تنها موجب از بین بردن آنها نمی‌شود بلکه توصیه نمی‌شود.

دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی به این منظور طراحی شده است. این دستگاه ابزار پزشکی و آزمایشگاهی را در فشار و دمای بالا با استفاده از بخار آب استریل می‌کند. البته برخی از وسایل و سطوح قدیمی‌تر را نمی‌توان با استفاده از اتوکلاو ضدعفونی کرد.

 

آمالگاماتور

آمالگاماتور دستگاهی برای ترکیب مواد آمالگام همانند نقره و جیوه به شمار می‌رود. این دستگاه سطح کیفی مواد ترمیم کننده دندان را تا حد زیادی می‌تواند افزایش دهد. این دستگاه دارای دو نوع کپسولی و پودری کپسولی ارائه می‌شود.

آمالگاماتور کپسولی قابلیت تنظیم نسبت پودر و جیوه وجود ندارد و این کار توسط شرکت سازنده انجام می‌گیرد. اما در آمالگاماتور پودری کپسولی، امکان تنظیم نسبت پودر و جیوه وجود دارد و توسط پزشک قابل تنظیم می‌باشد.

 

کمپرسور

کمپرسور هوای پاک و فشرده را برای تجهیزات بادی مطب فراهم می‌کند. بیشتر تجهیزات و اینسترومنت‌های دندانپزشکی با فشار هوا کار می‌کنند و به علت حساسیت بالا باید از هوای پاک و بدون آلودگی استفاده کند.

در پمپ کمپروسور از الکتروموتورهای بدون روغن استفاده می‌شود که دارای گرید لازم دندانپزشکی نیز هستند.

 

ساکشن

ساکشن وسیله‌ای برای خارج کردن بزاق، خونابه و دیگر محتویان درون دهان بیمار است. ساشکن دارای انواع مختلفی همچون آبی، برقی، هوایی و مرکزی است که مهم‌ترین تفاوت بین آنها در قدرت مکششان است.

دستگاه جرمگیر

از دستگاه جرم‌گیر برای جدا کردن و از بین بردن جرم و پلاک روی دندان و لثه استفاده می‌شود که با استفاده از امواج فراصوت این کار را انجام می‌دهد. جرمگیر نیز از انواع مختلفی همچون اولتراسونیک القایی، اولتراسونیک پیزوالکتریک و اولتارسونیک هوایی می‌باشد.

 

اپکس لوکیتور

از ضروری‌ترین تجهیزات هر مطب به شمار می‌رود که برای مشخص کردن طول کانال ریشه از آن استفاده می‌شود.

لایت کیور

لایت کیور از دیگر موارد تجهیز کامل مطب دندانپزشکی به شمار می‌رود که جهت کمک به ترمیم دندان استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از نور بنفش موجب سفت شدن مواد ترمیمی دندان روی دندان می‌شود. به طور کلی امروزه برای ترمیم دندان بیشتر از کامپوزیت به جای آمالگام استفاده می‌شود که کامپوزیت با استفاده از دستگاه لایت کیور بر روی دندان سفت می‌شود.

لایت کیور نیز دارای انواع مختلف هالوژنی و LED بوده که تابش آنها نیز بین 100 تا 3000 میلی وات بر سانتی متر مربع می‌باشد.

 

دوربین دهانی

در مواردی که دسترسی به قسمت‌های مختلف دهان و دندان دشوار بوده، از دوربین دهانی استفاده می‌شود. از این دستگاه برای بررسی و تشخیص مشکلاتی همچون پوسیدگی، شکستگی، ترک خوردگی و… استفاده می‌شود.

 

موتور ایمپلنت

این دستگاه در حین قرار دادن ایمپلنت کاربرد دارد که شامل کنسول مرکزی، پدال کنترل، میکروموتور و ضدزاویه متصل به آن می‌باشد.

 

پیزوسرجری

از این دستگاه برای برش دقیق استخوان استفاده می‌شود که بسیاری از محدودیت‌ها و عوارض دیگر دستگاه‌ها جهت جراحی استخوان فک و دهان را از بین برده است.

 

دستگاه رادیوگرافی

رادیوگرافی از دیگر موارد تجهیز کامل مطب دندانپزشکی به شمار می‌رود. رادیوگرافی جهت تصویر برداری از دندان با استفاده از اشعه ایکس می‌باشد که مشکلاتی همانند آبسه، پوسیدگی و… را بهتر تشخیص می‌دهد.

 

سنسور RVG

یک سنسور داخل دهانی است که تصاویر با کیفیت بالا از داخل دهان تهیه کرده و به طور مستقیم بر روی مانیتور با استفاده از پورت USB منتقل می‌کند.

 

دیگر ابزار مورد نیاز مطب دندانپزشکی

علاوه بر تجهیزات نام برده شده که بخش بزرگی از هر مطب را تشکیل می‌دهند، ابزار هایی دیگری نیز وجود دارند که در حین معاینه و درمان از آنها نیز بهره گرفته می‌شود.

  • کاسه کراشوار
  • سوند
  • پنس
  • آیینه
  • اسپاتول
  • قیچی
  • ظروف کاسه‌ای
  • قیچی
  • پروب پریودنتال
  • فرزها
  • دریل
  • سرنگ
  • انواع مته
  • انواع قالب
  • اسکالر
  • کاویترون
  • آنگل
  • برنشیر
  • استئوتوم
  • کیورت و…

 

مواد مصرفی مورد نیاز در مطب

نکته مهم دیگر در تجهیز کامل مطب دندانپزشکی، استفاده از مواد مصرفی با کیفیت است. این مواد شامل لوازم یکبار مصرف برای بیمار، مواد ضدعفونی کننده، لوازم بهداشتی برای پزشک و دستیار آن، ابزار مصرفی همانند سر فرزها، داروهای سری، پر کردن دندان و… می‌باشد.

کیفیت این مواد بسیار مهم بوده و در روند درمان بسیار تاثیر گذار است. به همین دلیل حتما زا مواد درجه یک استفاده کنید و هرگز کیفیت کار و سابقه کار خود را با مواد ارزان زیر سوال نبرید.

 

طراحی داخلی مناسب

از مهم‌ترین اقداماتی که برای راه اندازی یک مطب خوب مورد نیاز است، طراحی داخلی زیبا و علمی می‌باشد. رعایت نکاتی مانند استفاده از المان‌های مناسب، رنگ‌های شاد، تابلوها و پوسترها، چیدمان درست فضای مطب و… می‌تواند استرس بیمار را کاهش دهد.

سخن پایانی

همانگونه که اشاره شد، عوامل مختلفی در تاسیس یک مطب خوب و تجهیز کامل مطب دندانپزشکی موثر است که به توضیح آنها پرداختیم. از مهم‌ترین این نکان، استفاده از تجهیزات خوب و با کیفیت است.

برای خرید لوازم مورد نیاز مطب، ابتدا راهنمای خرید تجهیزات دندانپزشکی را مطالعه کرده و سپس با کسب اطلاعات کافی نسبت به خریدی مطمئن اقدام کنید.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085