دسته بندی محصولات

بهترین اتوکلاو دندانپزشکی

تجهیزات پزشکی مورد استفاده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. تمامی دستگاه‌های استفاده شده در این مراکز عملکرد پزشکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و بر حفظ جان و سلامتی بیماران و مراجعین اثر مستقیمی می‌گذارند. به علت اهمیت بالای تجهیزات یاد شده، آگاهی بخشی درباره این محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین انتخاب بهترین اتوکلاو دندانپزشکی بسیار مهم است. همچنین راهنمای خرید اتوکلاو دندانپزشکی می‌تواند به شما در انتخاب کمک کند.

بهترین اتوکلاو دندانپزشکی

در این مطلب اطلاعات مهمی درباره انواع برند‌های دستگاه اتوکلاو را به اشتراک خواهیم گذاشت. دستگاه اتوکلاو یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که در همه مراکز پزشکی و بیمارستان ها از آن استفاده می‌شود. اهمیت استفاده از این دستگاه همراه با ظهور و شیوع انواع مختلف بیماری‌ها، بیش از پیش می‌شود. خرید تجهیزات دندانپزشکی باید از فروشگاه های معتبر انجام شود.

از دستگاه اتوکلاو برای استریل کردن ابزار‌های پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این دستگاه دارای انواع و اقسام مختلفی است. یکی از انواع اتوکلاو‌ها، اتوکلاو دندانپزشکی است. در ادامه با بررسی مهم‌ترین برند‌های اتوکلاو در بازار ایران و معرفی بهترین اتوکلاو دندانپزشکی ما را همراهی نمایید.

 

نحوه عملکرد اتوکلاو دندانپزشکی

در مرحله ابتدایی هوایی که درون محفظه قرار دارد به وسیله مکش پمپ خلاء کاملا تخلیه می‌شود. دمای عملکرد همه اتوکلاو ها بالای 100 درجه سانتی‌گراد است. برای رسیدن به این دما باید فشار را نیز افزایش داد. اگر فشار آب کاهش بیابد، آب در دمای پایین‌تری می‌جوشد و اگر فشار آب بالا برود، آب در دمای بالاتری به جوش خواهد آمد.

با در نظر گرفتن این اطلاعات اگر فشار موجود بر آبی که در حال گرم شدن است، بیش از فشار هوای بیرون دستگاه باشد، آب در دمایی بیش از 100 درجه سانتی‌گراد بخار خواهد شد و در نتیجه بخار آب نیز دمای بیش از 100 درجه سانتی‌گراد خواهد داشت.
در مرحله بعد بخار به مخزن وارد می‌شود. در نهایت بخار در فشار و دمایی که از قبل مشخص شده است و همچنین در مدت زمانی مشخص، میکروارگانیسم‌های موجود در ابزار و تجهیزاتی که درون دستگاه قرار داده شده اند تا ضدعفونی شوند، از بین می‌رود.

 

فرایند استریل شدن

فرآیند استریل شدن یا در سه زمان اتفاق می‌افتد که Preheating Time نام دارد یا در زمان اولیه اتفاق می‌افتد که Sterilization Time نام دارد و یا زمان استریلیزاسیون و زمان خشک کردن با هم اتفاق می‌افتند که این فرآیند در ۹ مرحله که در ادامه مشاهده می‌نمایید انجام می‌شود.

  1. آبگیری
  2. پیش خلاء
  3. افزایش دما
  4. استریل
  5. تخلیه
  6. پس خلاء
  7. خشک شدن
  8. یکسان سازی
  9. پایان کار

 

موادی که نباید داخل اتوکلاو قرار گیرند:

  • موادی که در اثر حرارت تبخیر می‌شوند.
    مواد قابل اشتعال
    مواد واکنش پذیر خورنده
    مواد سمی
    مواد رادیواکتیو
    مواد پلاستیکى که در دمای دستگاه ذوب می‌شوند.
    برخی از مواد کاغذى که نمی‌توانند میزان بالاىی از فشار بخار را تحمل کنند،

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای نگهداری از اتوکلاو دندانپزشکی

معرفی برند‌های تولیدکننده اتوکلاو

 

برند‌های ایرانی و خارجی زیادی در حال تولید اتوکلاو دندانپزشکی هستند. برند‌های امریکای و اروپایی در زمره تولیدکنندگان بهترین اتوکلاو دندانپزشکی هستند. لازم به ذکر است که برند‌های ایرانی تولیدکننده اتوکلاو نیز دارای کیفیت قابل قبول و مناسبی هستند. برند‌های ایرانی مزایایی همچون گارانتی محصولات و خدمات پس از فروش نیز ارائه می‌دهند تا بتوانند رضایت مصرف کنندگان را جلب نمایند. در ادامه معرفی بهترین برند‌های سازنده اتوکلاو را مطالعه می‌نمایید.

بهترین اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو MOCOM

اتوکلاو موکوم MOCOM دستگاهی فوق‌العاده است که دارای قابلیت انجام سیکل‌های کاری به وسیله شبکه WI FI است.
حجم دستگاه موکوم ۱۷ لیتر است. این دستگاه از چمبر بسیار با‌کیفیتی بهره می‌برد. علت کیفیت بالای چمبر‌های این دستگاه، سنسور‌های استفاده شده در بخش داخلی و بخش خارجی چمبر است.
مکانیسم قفل درب اتوکلاو ذکر شده به شکل الکترومگنتی است. در این مکانیسیم از تکنولوژی الکترونیکی و دینامیکی استفاده شده است.
صفحه نمایش این اتوکلاو رنگی است که به همین دلیل استفاده از آن لذت بخش خواهد بود.

 

اتوکلاو بی ام اس BMS

دستگاه اتوکلاو BMS از استیم میکر(بخار ساز) بسیار پرقدرت بهره می‌برد. این دستگاه دارای گرم‌کن‌های مجزا است. گرم‌کن‌های ذکر شده باعث افزایش سرعت فرآیند استریلیزاسیون می‌شوند.

اتوکلاو بی ام اس دارای سنسور سختی آب نیز است. این امکان به دستگاه اجازه می‌دهد که در صورت بالا بودن درصد سختی آب، هشدار مربوط به این بخش را فعال کند.

این دستگاه دارای مکانیسم PID است. مکانیسم یاد شده عیب‌یابی خودکار را برای دستگاه انجام می‌دهد.

 

اتوکلاو یوروندا EURONDA

دستگاه اتوکلاو یوروندا EURONDA ساخت کشور ایتالیا است. این برند ارائه کننده کلاسB (پمپ وکیوم) است. اتوکلاو یوروندا دارای 5 سیکل کاری با دما و زمان متفاوت است. وابسته به نحوه کار و تشخیص دکتر، دستگاهی که دارای سیکل مورد نیاز است در اختیار مطب قرار داده می‌شود.

کاربر این دستگاه اتوکلاو با کمک گرفتن از سیکل های تست نصب شده بر روی دستگاه می‌تواند میزان درستی عملکرد دستگاه را بررسی نماید.
بخارساز اتوکلاو یوروندا از یک آلیاژ فلزی بسیار با کیفیت ساخته شده است. علت به کارگیری این آلیاژ این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بیشترین میزان بخار را تولید کرده و وارد چمبر بکند.

یکی از مزیت‌ های بسیار مهم اتوکلاو یوروندا دارا بودن خشک کن بسیار قوی است. این خشک کن قوی قابلیت تنظیم زمان نیز دارد.

 

اتوکلاو وصال گستر طب

حجم چمبر دستگاه اتوکلاو وصال گستر طب 24 لیتر است. کلاس این دستگاه نیز سری B است. این اتوکلاو دارای پمپ، وکیوم و قابلیت استریل کردن بار متخلخل بوده و به همین دلیل امکان استفاده از آن در مطب دندانپزشکی وجود دارد.
اشاره کردیم که این اتوکلاو از نوع کلاس B است. اتوکلاو‌هایی که در این کلاس دسته‌بندی می‌شوند، توانایی استریل کردن بار متخلخل و حفره‌دار را دارند.
اتوکلاو وصال گشت طب می‌تواند در دو دمای ۱۲۱ و ۱۳۴ درجه سانتی‌گراد کار کند.

 

اتوکلاو اشترن وبر STERN WEBER

دستگاه اتوکلاو اشترن وبر STERN WEBER ساخت کشور ایتالیا است. از نظر دسته‌بندی این دستگاه در کلاس B قرار می‌گیرد. این اتوکلاو دارای پمپ وکیوم نیز است. محصول یاد شده یکی از باکیفیت‌ترین محصولات در حوزه استریلیزاسیون است.

این دستگاه از طراحی منحصر به فردی بهره می‌برد که در نتیجه آن امکان سوختن قطعات الکتریمی دستگاه تقریبا صفر است.
پمپ وکیوم اتوکلاو اشتن وبر بسیار پر‌قدرت و کم حجم است. این ویژگی پمپ وکیوم باعث می‌شود که این محصول عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبا داشته باشد.

مکانیسم به کار رفته در درب این اتوکلاو این امکان را فراهم می‌کند که در صورت قطعی برق بتوان به راحتی درب دستگاه را باز کرد تا واشر و بقیه تجهیزات دستگاه دچار آسیب دیدگی نشوند.

 

اتوکلاو تکنوگاز

این دستگاه ساخت کشور ایتالیا است.
اتوکلاو تکنوگاز طراحی بسیار زیبا و ارگونومیک دارد.
اتوکلاو تکنوگاز دارای پمپ وکیوم بسیار قوی به نام (Pre Vacuum by fractional method Post Vacuum) است.
در این دستگاه از تکنولوژی DualHead استفاده شده که باعث افزایش عمر پمپ وکیوم می‌شود.
در این اتوکلاو امکان ایجاد خلا جزء به جزء سه مرحله‌ای تا فشار –۰٫۹ barوجود دارد.

 

 

اتوکلاو فیروز طب

این اتوکلاو دارای تأییدیه وزارت بهداشت است.
اتوکلاو فیروزطب دارای ۶ برنامه پیش فرض است.
این دستگاه علاوه بر دارا بودن برنامه‌های پیش فرض، قابلیت برنامه دهی توسط کاربر را نیز دارد.
عملکرد این دستگاه در دو دمای کاری ۱۲۱ و ۱۳۴ درجه است.
این اتوکلاودارای سیکل Prion است که به جهت از بین بردن ویروس‌های خطرناک کاربرد داراد.
توانایی وکیوم کردن تا ۱۰ مرتبه در یک سیکل از دیگر کارایی‌های این دستگاه است.
اتوکلاو فیروزطب دارای سیستم خشک کن است.

 

مقایسه بهترین اتوکلاو های دندانپزشکی

همان‌طور که در توضیحات قبلی مشاهده نمودید، تنوع اتوکلاو‌ها بسیار زیاد است و تصمیم گیری برای معرفی بهترین اتوکلاو دندانپزشکی کار آسانی نخواهد بود. بدیهی است که به دلیل سابقه طولانی در تولید و استفاده از مواد‌اولیه با کیفیت، اتوکلاو های تولید شده در کشور‌های اروپایی و امریکا کیفیت بالاتری خواهد داشت.

این مساله به این معنا نیست که اتوکلاو های تولید شده که داخل کشور یا اتوکلاو‌های چینی که امروه سهم بزرگی از اتوکلاو‌های خرید و فروش شده در ایران را دارند، از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

 

 

قیمت بهترین اتوکلاو‌های داندانپزشکی

به دلایل متفاوتی قیمت اتوکلاو‌های وارداتی و اتوکلاو‌های تولید شده در داخل کشور تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. قبل‌تر اشاره نمودیم که اتوکلاو‌های امریکایی واروپایی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند که این مساله تاثیر کاملا مستقیمی بر قیمت آن ها خواهد گذاشت. از طرفی اتوکلاو‌های وارداتی به صورت کلی قیمت تمام شده بیشتری از نمونه های خارجی و وارداتی خواهد داشت.

نوسانات بازار ارز، هزینه حمل و نقل و ترانزیت، هزینه‌های گمرک و واردات همگی از عوامل مهمی هستند که باعث می‌شوند قیمت اجناس وارداتی به مراتب بیش از اتوکلاو‌های تولید شده در داخل کشور باشد.

 

کلام آخر

برند‌های داخلی و خارجی زیادی تولید اتوکلاو‌های دندانپزشکی در مدل های مختلف را در دستور کار خود دارند. هرکدام از این دستگاه‌ها دارای کیفیت،عملکرد،امکانات و قیمت‌های متفاوتی هستند.

بهترین اتوکلاو دندانپزشکی

مراکز دندانپزشکی باید با بررسی شرایط و نیاز‌های خود اقدام به سفارش و خرید اتوکلاو دندانپزشکی مناسب مرکز خود بکنند. باید در نظر داشت کهاتوکلاو‌های تولی شده در داخل کشور خدمات پس از فروش نیز ارائه می‌کنند که این مساله می‌تواند نکته مثبت دیگری از اتوکلاو‌های تولید داخل باشد.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085