دسته بندی محصولات

اهمیت کمپرسور دندانپزشکی

کمپرسور دندانپزشکی، از ضروری‌ترین تجهیزات دندانپزشکی به شمار می‌رود که وظیفه آن متراکم سازی، خشک کردن، تمیز کردن و ذخیره هوای پاک است. وظیفه اصلی این دستگاه، تامین و فراهم کردن هوای فشرده مورد نیاز جهت انجام عملیات دندانپزشکی است. در این مقاله قصد داریم به معرفی اهمیت کمپرسور دندانپزشکی بپردازیم.

اهمیت کمپرسور دندانپزشکی

انواع کمپرسور دندانپزشکی:

کمپرسور از انواع مختلفی برخورار است که هرکدام دارای ویژگی‌های مختص خود می‌باشد. قبل از خرید کمپرسور دندانپزشکی بهتر است با انواع آن آشنا شده و سپس بر حسب نیاز خود، یکی از انواع آن را برگزینید.:

 

کمپرسور دندانپزشکی کوبله:

در کمپرسور کوبله، الکتروموتور و سیلندر به هم جفت‌ساری شده‌اند تا نیروی محرکه بدون واسطه وارد سیلندر شود. دندانپزشکی کوبله به روغنی کند و در مقایسه با کمپرسور بدون روغن از سروصدای بیشتری برخوردار است.

 

کمپرسور دندانپزشکی تسمه‌ای:

این نوع کمپرسور از طریق انتقال نیرو محرکه الکتروموتور به سیلندر کار می‌کند. کمپرسور تسمه‌ای از اولین دستگاه‌های ابداع شده بوده است که به دلیل ابتدایی بودن آن کار کردن با آن، سروصدا و آلودگی صوتی در روند درمان خواهد داشت. همچنین از دیگر معایب این دستگاه این است که هوای فشرده در مجاورت روغن که برای خنک‌کاری یا روانکاری استفاده می‌شود، قرار می‌گیرد.

 

کمپرسور دندانپزشکی فاقد روغن:

همانطور که از نام این نوع دستگاه مشخص است، قطعات آن در هنگام ساخت، به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول عمر مفید دستگاه هیچ‌گونه نیازی به روغن نداشته و هوای تولید شده از این دستگاه عاری از ذرات روغن است. در کمپرسور فاقد روغن، الکتروموتور و سیلندر به هم جفت شده و بدون روغن کار می‌کنند.

این دستگاه دارای مزایای زیادی است که موجب محبوبیت آن میان دندانپزشکان شده است. سروصدای کم و ایجاد نکردن آلودگی صوتی مهم‌ترین مزیت این نوع کمپرسور است. همچنین هوای پاک و تمیزی را در اختیار قرار می‌دهد که سلامت بیماران را به خطر نمی‌اندازد. علاوه بر این می‌توان این دستگاه را به آسانی جابه‌جا کرد.

 

کمپرسور دندانپزشکی بی‌صدا:

این نوع کمپرسور از ساختار ویژه‌ای برخوردار است که دارای بدنه فولادی می‌باشد. این دستگاه امکان تولید هرگونه صدایی را به حداقل می‌رساند. دستگاه کمپرسور بی صدا خود از انواع مختلفی برخوردار است که در مراکز درمانی بر اساس تعداد یونیت و نوع ساکشن انتخاب می‌گردد.

 

کمپرسور دندانپزشکی یخچالی:

کمپرسور یخچالی از نوع بیصدا بوده که با روغن کار می‌کند. البته باید توجه داشت که در صورتی که هوای خروجی در مجاورت روغن قرار داشته باشد، باید از میکروفیلتر استفاده شود تا هوای مورد استفاده فاقد ذرات روغن باشد. همچنین توصیه می‌شود روغن کمپرسور این دستگاه هر 6 ماه یک بار تعویض شود تا از استهلاک قطعات دستگاه پیشگیری شود.

 

مطلب پیشنهادی: کاربرد روتاری دندانپزشکی

 

ویژگی کمپرسور دندانپزشکی:

این دستگاه وظیفه مهم در اختیار قرار دادن هوای پاک را دارد که با گذشت زمان اهمیت کمپرسور دندانپزشکی افزایش یافته‌است. جدیدترین مدل این دستگاه، نوع بی روغن آن می‌باشد که برای کار کردن نیازمند هیچ‌گونه روغنی نیست. ویژگی‌های زیر از مهم‌ترین مشخصات یک کمپرسور می‌باشد:

اهمیت کمپرسور دندانپزشکی

عدم تجمع یا تولید رطوبت:

کمپروسر دندانپزشکی مجهز به خشک‌کن از نوع میکروفیلتر است. خشک کن (درایر) وظیفه خشک کردن و حذف رطوبت هوای وارد شده به دستگاه را دارد. به همین علت است که می‌توان از این دستگاه در تمامی محیط ها اعم از مرطوب و خشک استفاده کرد.

 

تولید هوای فشرده و تمیز:

مهم‌ترین وظیفه‌ای که این دستگاه دارد، تولید هوای پاک و استریل شده است. زیرا هوا به طور مستقیم با بافت دندان تماس دارد و برای جلوگیری از عفونت و ورود باکتری‌ها به بافت دندان باید هوای خروجی از دستگاه کاملا پاک و استریل شده باشد. این کار توسط فیلترهای مخصوصی انجام می‌شود.

 

صدای بسیار کم:

از دیگر ویژگی‌هایی که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد، عملکرد بدون سروصدای دستگاه می‌باشد. صدای کم و یا عدم وجود صدا علاوه بر ایجاد نکردن آلودگی صوتی، ترس را از بیمار دور می‌کند و تمرکز دندانپزشک را نیز افزایش می‌دهد. همچنین آرامش اعصاب را برهم نخواهد زد.

 

عدم نیاز به روغن کاری:

این ویژگی مختص به کمپرسور اویل فری یا بدون روغن است که برای عملکرد درست به هیچ‌گونه روغنی نیاز ندارد. این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای کارایی به روغن نیازمند نیست. به همنی دلیل احتمال انتقال هرگونه آلودگی به هوا از بین می‌رود. همچنین دیگر دندانپزشکان نگران تعمیر و روغن کاری دستگاه نیستند.

 

پرتابل بودن:

این ویژگی برای تمامی انواع کمپرسور وجود ندارد اما از مزیت‌های مورد توجه دندانپزشکان است. پرتابل بودن موجب می‌شود که دستگاه به راحتی جابجا شود و می‌توان با لوله کوتاه از این نوع کمپرسور استفاده کرد. کوتاه بودن لوله امکان رشد باکتری را کاهش می‌دهد. استفاده از این دستگاه برای مطب‌هایی که محدودیت فضا دارند، پیشنهاد می‌شود. باتوجه به این نکات، دانستن اهمیت کمپرسور دندانپزشکی بسیار مهم است.

 

مطلب پیشنهادی: راه اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی

عوامل موثر بر قیمت کمپرسور:

خرید کمپرسور  همانند خرید تجهیزات دندانپزشکی دیگر، دارای قیمت‌های مختلفی می‌باشد که با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد این قیمت متغیر خواهد بود. عوامل زیر از جمله مواردی هستند که بر قیمت این دستگاه تاثیر می‌گذارد.

 

کیفیت هوا:

کیفیت هوا، مهم‌ترین ویژگی است که روی قیمت دستگاه و کیفیت کار دندانپزشک تاثیر می‌گذارد. کیفیت هوا درجه تمیزی و استریل بودن دستگاه را تعیین می‌کند.

 

درجه توان دستگاه:

توان و قدرت دستگاه نیز بر روی قیمت تاثیر می‌گذارد. هرچه دستگاه از قدرت بالاتری برخوردار باشد، قدرت پمپ هوا نیز بیشتر خواهد بود. دستگاه با قدرت بالاتر از تجهیزات بالاتری برخوردارند و فضای بیشتری اشغال می‌کنند. به همنی دلیل اگر محیط مطب کوچک است خریداری این دستگاه توصیه نمی‌شود.

 

قدرت فشار دستگاه:

میزان فشاری که دستگاه تولید می‌کند نیز بسیار مهم است. با توجه به اینکه هوای تولید شده در بخش‌های مختلف یونیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است که فشار هوا به اندازه کافی بالا باشد.

 

سایز:

هرچه سایز دستگاه کمپرسور بزرگتر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار است.

 

تولید صدای دستگاه:

میزان تولید صدا از مواردی است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد. کمپرسورهایی که میزان صدای تولیدی آنها از 50 دسی‌بل کمتر باشد، کم صدا و بدون لرزش هستند. قیمت این نوع کمپرسور نیز نسبت به دستگاهی که صدای بیشتری تولید می‌کند، بالاتر است.

اهمیت کمپرسور دندانپزشکی

کلام آخر:

هوای فشرده برای به حرکت درآوردن تجهیزات دندانپزشکی کاربرد دارد. بنابراین باید از دستگاهی استفاده شود که  هوای مورد نیاز را تعیین کند. این هوا باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد که موجب آسیب رسیدن به سلامت مراجعه کنندگان نشود. تمامی این موراد به اهمیت کمپرسور دندانپزشکی در ای زمینه اشاره دارند.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085