دسته بندی محصولات

کاربرد روتاری دندانپزشکی

دستگاه اپکس روتاری از مهم‌ترین تجهیزات در زمینه دندانپزشکی به شمار می‌روند که با استفاده از آن می‌توان بیماری‌ها و مشکلات ریشه را شناسایی و درمان کرد. این دستگاه بسیار پیشرفته بوده و از دقت بالایی نیز برخوردار است که روند درمان را به آسانی پیش می‌برد. به همین دلیل است که رضایت دندانپزشکان را در استفاده از دستگاه اپکس روتاری به دنبال دارد. علاوه بر این، استفاده از این دستگاه درد کمتری را برای بیمار در حین درمان به همراه دارد. به طور کلی اپکس روتاری دارای انواع مختلفی بوده که هرکدام از انواع آن متناسب با ویژگی‌های خود دارای قیمت متفاوتی است. کاربرد روتاری دندانپزشکی موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

کاربرد روتاری دندانپزشکی

روتاری دندانپزشکی چیست؟

روتاری دندانپزشکی معمولا برای پاکسازی کانال ریشه استفاده می‌شود. این دستگاه یکی از قطعات ویژه عصب کشی دندان می‌باشد که از ساختار و جنس ویژه‌ای برخوردار است. دستگاه روتاری در زمان پاکسازی، شکل کانال ریشه را به خود می‌گیرد و این عمل را با دقت و کیفیت بالایی انجام می‌دهد. استفاده از این دستگاه از سرعت بالایی برخوردار بوده و به همین علت رضایت دندانپزشکان را به همراه دارد.

از مهم‌ترین مزایای این دستگاه،  ارائه حرکات بسیار ظریف و دقیق نسبت به حرکات دست است که روند درمان را با سهولت همراه می‌کند. علاوه بر این موفقیت رفع مشکل را نیز افزایش می‌دهد. این دستگاه امکان اینکه تا سال‌ها ریشه دندان بدون پوسیدگی و مشکل در فک باقی بماند، را به همراه دارد.

 

اجزای دستگاه روتاری:

برای آگاهی از کاربرد روتاری دندانپزشکی بهتر است اول اجزای آن را بشناسیم. دستگاه روتاری به طور کلی بر دو نوع است:  1. ابزار برش 2. ابزار پولیش و پرداخت.

در ادامه هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

 

 ابزار برش:

از این ابزار برای برش و تغییر شکل دادن دندان استفاده می‌شود که معمولا جنس این تیغه‌ها از الماس یا کاربید تنگستن می‌باشد. به طور کلی این ابزار از سه قسمت تشکیل شده است:

  • هد بخش متحرک و برش دهنده اصلی دستگاه می‌باشد که از شکل و اندازه‌های گوناگون برخوردار است.
  • نک قسمت انتقال دهنده نیروی چرخشی به هد می‌باشد که میان هد و شانک قرار دارد.
  • شانک که نیوری چرخشی توسط آن ایجاد می‌شود نیز از اندازه‌ها و شکل‌های متفاوت برای کاربردهای مختلف طراحی شده است.

دقت شود در برخی از دستگاه‌ها از قسمت شانک می‌توان تغییرات را اعمال کرد و در برخی دیگر از روی یک پانل جداگانه تغییر می‌کند. زاویه‌های تیغ نیزاز قابلیت تغییر برخوردارند تا بسته به نیاز هر زمان بتوان آن را تغییر داد. به طور مثال در زمان برش شکاف‌های محکم از تیغ‌هایی استفاده می‌شود که دارای زاویه منفرجه باشند.

 

ابزار پولیش و پرداخت:

عموما این نوع ابزار دارای دورهای پایین هستند که جهت صیقل دادن و پولیش سطح دندان استفاده می‌شوند. قسمت هد ابزار پولیش و پرداخت نیز از شکل‌های مختلفی برخوردار است.

کاربرد روتاری دندانپزشکی

مزایای استفاده از دستگاه روتاری:

قبل از خرید روتاری دندانپزشکی ، بهتر است با مزایای آن آشنا شوید تا در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید.

  • با استفاده از این دستگاه درمان، ریشه با کیفیت‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود و برای بیمار درد کمتری را به همرا خواهد داشت.
  • استفاده از این دستگاه سرعت درمان را افزایش می‌دهد به طوری که می‌توان گفت نصف مدت زمان روش دستی زمان می‌برد.
  • پاکسازی کانال ریشه دندان در این روش به طور کامل انجام می‌شود و امکان خطا را در حین درمان کاهش می‌دهد.
  • از مهم‌ترین مزایای این دستگاه می‌توان به درمان ریشه دندان‌هایی که انجام آن دشوار است، اشاره کرد. به طور مثال ریشه دندان‌های خمیده و یا افراد مسن که ریشه دندان‌هایشان کلسیفسه شده است، با استفاده از دستگاه روتاری بسیار آسان و با سرعت بیشتر نسبت به روش دستی انجام می‌شود. در این موارد استفاده از روش دستی علاوه بر زمان‌بر بودن، خستگی را برای دندانپزشکی و برای بیمار آزردگی را به همراه خواهد داشت.

 

کاربرد دستگاه روتاری:

استفاده از این دستگاه به جای روش دستی، مهم‌ترین کاربرد روتاری دندانپزشکی است. در این روش فایل‌های مخصوصی به این دستگاه متصل و وارد کانال دندان می‌شوند. به این ترتیب ریشه درمان می‌شود. فایل‌های دستگاه روتاری از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و دارای ویژگی‌های به خصوصی مانند فرم‌گیری کانال ریشه و حفظ آن می‌باشند. علاوه بر این از پک شدن خورده‌های دندانی (دبری) در داخل کانال ریشه جلوگیری کرده و تمامی دبری‌ها را از کانال دندان خارج می‌کند.

فایل‌های مخصوص این دستگاه از قطعات پلاستیکی برخودار هستند که بعد از هر بار استفاده از دستگاه روتاری یک قسمت از آن را می‌توان جدا کرد تا برای دفعات بعدی دندانپزشک بداند که چه مقدار از عمر فایل باقی‌مانده است. بنابراین امکان شکستن فایل در صورت استفاده نا‌آگاهانه نیز کاهش می‌یابد.

 

آشنایی با بهترین اپکس روتاری:

اپکس روتاری نیز همانند دیگر تجهیزات دندانپزشکی، دارای برندهای مختلفی است که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

 

اپکس روتاری موریتا:

بهترین اپکس روتاری دندانپزشکی ، برند موریتا است که ساخت شرکت موریتا می‌باشد. این دستگاه 18 پتنت گوناگون دارد. هندپیس آن 70 گرم وزن دارد و ابعاد این هد هندپیس 9 میلی‌متر می‌باشد. اپکس روتاری موریتا دارای سه حافظه مجزا می‌باشد. از جمله مزایای این دستگاه عبارتند از:

  • امکان تنظیم سرعت به طور جداگانه برای هر حافظه
  • قابلیت تنظیم سرعت از 150 تا 800 دور در هر دقیقه
  • امکان طراحی فایل الکترود داخلی این دستگاه
  • دارای سیستم هوشمند پیشرفته
  • برخورداری از قابلیت حرکت معکوس خودکار دستگاه

 

اپکس روتاری وودپیکر:

یکی دیگر از برندهای با کیفیت وودپیکر می‌باشد که ساخت کشور چین است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه، بیصدا بودن آن است و هیچ‌گونه لرزشی ندارد. از جمله مزیت‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت انجام فعالیت اپکس روتاری و فایندر به صورت همزمان و جدا
  • مجهز به درمان ریشه و عصب کشی کانال تمامی دندان‌ها
  • برخورداری از دقت و کیفیت بالا
  • مجهز به 11 حافظه جداگانه
  • امکان کار در محیط‌های خشک و مرطوب
  • امکان چرخش آنگل 360 درجه
  • یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش

کاربرد روتاری دندانپزشکی

کلام آخر:

با استفاده از دستگاه روتاری می‌توان مشکلات ریشه را شناسایی و درمان کرد. این دستگاه از دقت بالایی برخوردار بوده و درمان را با سرعت بالاتری انجام می‌دهد. مهم‌ترین کاربرد روتاری دندانپزشکی استفاده از آن برای شناسایی مشکلات به جای استفاده از روش دستی می‌باشد. این دستگاه نیز دارای برندهای متفاوتی می‌باشد که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. برای تهیه دستگاه روتاری از برند دلخواه خود و همچنین خرید تجهیزات دندانپزشکی معتبر، می‌توانید به سایت جهان دنتال مراجعه کرده و دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنید.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085