دسته بندی محصولات

مزایا و معایب یونیت های دست دوم دندانپزشکی

تجهیزات دندانپزشکی دارای هزینه بسیار بالایی می‌باشند که ممکن است تهیه آن برای برخی از افراد با مشکل همراه باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود از تجهیزات دسته دوم بهره گرفته شود. یکی از گران‌ترین تجهیزات در زمینه دندانپزشکی، یونیت می‌باشد که از مهم‌ترین اجزای هر مطب نیز به شمار می‌رود . در این مقاله سعی داریم به مزایا و معایب یونیت های دست دوم دندانپزشکی بپردازیم تا باعث آشنایی کامل شما با این موضوع شویم.

تجهیزات دست دوم کالاهایی می‌باشند که از نظر ظاهر کاملا نو بوده اما به دلیل استفاده قبلی از آنها دارای قیمت کمتری می‌باشند. نکته مهم این است که دقت شود در خرید تجهیزات دست دوم، جنس و قطعات آن سالم باشند تا بتوان در طولانی مدت از آنها استفاده کرد.

 

 

آشنایی با یونیت دندانپزشکی و اجزای آن

یونیت از مهم‌ترین تجهیزات هر مطب به شمار می‌رود و از آن به عنوان قلب مطب یاد می‌شود که کوچکترین نقص در آن کارایی و روند درمان را با اختلال روبه‌رو می‌کند. هر یونیت دارای اجزای مختلفی بوده که در ادامه به آن می‌پردازیم:

 

پایه و بازوی یونیت

یونیت و کلیه اجزای مربوط به آن مانند چراغ روی یک بازوی افقی نصب می‌شوند. استقامت این بازو به گونه‌ای طراحی شده است که سیستم متعادل، بدون لرزش و با حداقل وزن ممکن باشد.

 

چراغ یونیت

چراغ نور لازم برای دندانپزشک را فراهم می‌کند که باید نوری سرد، سفید و بدون سایه باشد و تا حدی در مقابل آب مقاوم باشد. شدت این نور تا حد زیادی به نوع و جنس شیشه منعکس کننده بستگی دارد. به طور کلی شدت نور از 8000 تا 24000 لوکس قابل تنظیم می‌باشد. بهترین نور برای یونیت، نور ساطع شده از چراغ کوارتز_هالوژن می‌باشد.

 

کاسه کراشوار و دوش آب

کراشوار باید از گودی مناسب برخوردار باشد تا در هنگام تخلیه دهان، خونابه‌ها و مواد آمالگام به طور کامل درون کاسه قرار گیرد. همچنین جنس کراشوار باید به گونه‌ای باشد که مواد ضدعفونی و یا دندانپزشکی موجب تغییر رنگ آن نشود.

به طور کلی کراشوار از جنس سنگی، چینی، پلاستیکی و… بوده و یک دوش آب نیز به آن وصل است.

 

کنسول دندانپزشک

میز دندانپزشک یا تابلت میزی است که در کنار صندلی دندانپزشک قرار می‌گیرد و چپ و راست بودن آن نیز قابل تغییر است. بر روی این میز یک سری دکمه برای کنترل قسمت‌های مختلف یونیت و دیگر امکانات آن وجود دارد. برخی از یونیت‌ها نیز یک نگاتوسکوپ کوچک بر روی میز دندانپزشک دارد که فیلم‌های رادیوگرافی را می‌توان بر روی آن مشاهده کرد.

تمام اینسترومنت‌های یک یونیت نیز یک قابلیت مهم دیگر دارد اینکه، هیچگاه دوتای آنها باهم فعال نمی‌شوند. در صورتی که دو اینسترومنت باهم برداشته شوند، اینسترومنتی فعال می‌شود که سریع‌تر از هولد خود خارج شده باشد.

 

میز دستیار

به طور معمول، دکمه‌های تابلت بر روی میز دستیار نیز وجود دارد.

 

سیستم ساکشن

یونیت باید از اتلاف وقت و دید دندانپزشکی جلوگیری کند و دارای سیستم مکنده خوب باشد. ساکشن دارای سه راهی بزاق کش، ساکشن مرکزی و جداکننده آمالگام می‌باشد.

از دیگر اجزای یونیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل بلوک
  • جعبه جانبی یونیت
  • هندپیس یا قطعات دستی
  • سیستم هوای فشرده یونیت
  • Floor box
  • مانیتور و پایه آن
  • پدال پایی
  • تابوره
  • شیر برقی
  • صندلی
  • سرنگ آب و هوا (پوآر)
  • کمپرسور
  • پنومات
  • رگلاتور

برای خرید یونیت دندانپزشکی توصیه می‌شود ابتدا با راهنمای خرید یونیت دندانپزشکی آشنا شده و سپس نسبت ب خریدی مطمئن اقدام کنید.

 

نکات مهم در خرید یونیت دندانپزشکی دست دوم

با آگاهی از مزایا و معایب یونیت های دست دوم دندانپزشکی می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید. یونیت دندانپزشکی دسته دوم باید حتما از بدنه سالم و روکش قابل تعویض برخوردار باشد. همچنین موتور دستگاه باید سالم باشد و به درستی کار کند تا دیگر قطعات با مشکل مواجه نشوند.

زیر صندلی یونیت نیز باید از نوع قابل تعویض باشد تا بتوان مطابق سن افراد آن را تغییر داد و راحتی بیمار در روند درمان را تامین کند. اجزای متصل به دستگاه از جمله شلنگ‌ها، لایت کیور، جرم‌گیر و… نیز باید سالم باشند.

پدال دستگاه حتما سالم باشد تا برای دندانپزشک در حین درمان مشکل ایجاد نکند.

اگر یونیت دست دوم را به صورت اینترنتی خریداری می‌کنید، از اعتبار سایت حتما مطمئن شوید تا کلاهبرداری در این زمینه صورت نگیرد. همچنین زمانی که تچهیزات خریداری شده به دست شما رسید، اگر مطابق آنچه توضیح داده شده بود نبود، باید امکان برگشت کالا و پول تضمین شده باشد.

 

نکته مهم: یونیت دندانپزشکی دارای برندهای مختلفی بوده که هر کدام کارایی و ویژگی‌های مختص خود را دارد. برای آشنایی با این موضوع، مقاله بهترین یونیت دندانپزشکی را مطالعه کنید.

 

آشنایی با مزایا و معایب یونیت دندانپزشکی کارکرده

تمامی تجهیزات دندانپزشکی از قیمت بالایی برخوردارند و تامین تجهیزات دندانپزشکی به صورت کامل نیازمند هزینه زیادی می‌باشد. در این حالت می‌توان برخی از تجهیزات را به صورت دست دوم تهیه کرد. این نوع خرید تجهیزات دارای مزایا و معایبی می‌باشد که مهم‌ترین مزیت آن ارزان بودنش می‌باشد و در هزینه بسیار صرفه جویی می‌شود.

همچنین می‌توان برخی از وسایل دست دوم را با ضمانت نامه تهیه کرد تا در صورت بروز مشکل، بتوان با استفاده از گارانتی آن را به صورت رایگان سرویس کرد. تنها عیب این موضوع این است که تجهیزات نو از کارکرد بالاتری نسبت به تجهیزات دست دوم برخورداند.

سخن پایانی

همانگونه که اشاره شد، تجهیزات دندانپزشکی، از قیمت بالایی برخوردارند و تهیه آن نیازمند هزینه زیادی می‌باشد که ممکن است برای بعضی افراد مشکل باشد. به همین دلیل استفاده از تجهیزات دست دوم تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند.

در خرید این سری از تجیهزات دقت شود که ظاهر این کالاها نو و سالم باشد. همچنین دقت شود از مکان‌های معتبر خریداری شود تا در صورت بروز عیب و مطابقت نداشتن با توضیحات آن، امکان بازگشت کالا و پس گرفتن پول نیز وجود داشته باشد.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085