دسته بندی محصولات

مالیات بر درآمد دندانپزشکان

دریافت مالیات از فعالان حوزه درمان از مهم‌ترین موضوعاتی است که با جدیت از سوی دولت و نهادهای مرتبط با آن در جریان پیگیری بوده و اطلاعات و اخبار آن به گوش همه رسیده است. یکی از پردرآمدترین اقشار جامعه، دندانپزشکی بوده که در سال‌های اخیر از طرف سازمان امور مالیاتی مورد توجه قرار گرفته است.  مالیات بر درآمد دندانپزشکان امروزه تبدیل به یکی از دغدغه های مهم دندانپزشکان شده است.

مزایا و معایب جرم گیری دندان

نحوه محاسبه مالیات دندانپزشکان، با توجه به ثابت بودن و یا نبودن محل کار، ارائه خدمات درمانی به صورت مستقل و یا قراردادی با مراکز درمانی موجب شده مقدار آن متغیر باشد. از این رو قصد داریم در این مقاله به قوانین مالیات و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد دندانپزشکان بپردازیم.

 

تحت چه شرایطی دندانپزشکان باید مالیات پرداخت کنند؟

بر اساس قوانین مالیاتی کشور ما، تمامی اشخاصی که از هر طریقی مشغول به انجام کار هستند، موظف به پرداخت مالیات هستند. از این رو دندانپزشکان نیز با کسب درآمد از کلینیک شخصی و یا همکاری با مراکز درمانی، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند.

بر اساس این، صاحبان مراکز درمانی، کلینیک‌ها و درمانگاه‌های دندانپزشکی، صاحبان آزمایشگاه‌ها و تمامی مشاغل و مراکز مرتبط با حیطه دندانپزشکی اعم از تجهیزات، رادیولوژی‌ها، مراکز بهداشتی و تمامی دندانپزشکانی ک دارای مطب هستند، موظف‌اند تمامی تکالیف مالیاتی خود را از جمله ارائه اظهار نامه مالیاتی مربوط به عملکرد خود را بر اساس مقررات اعلام شده از سوی سازمان انجام داده و مالیت خود را پرداخت کنند.

 

تکالیف مالیاتی دندانپزشکان

تمامی مشمولین مالیات بر درآمد اعم از اشخاص حقیقی و یا حقوقی، بر اساس گروه‌بندی مشاغل خود موظف به انجام تمامی و یا برخی از موارد زیر هستند:

 

  • ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی
  • پلمپ دفاتر قانونی بر اساس گروه‌بندی شغلی در صورت نیاز
  • ارائه اظهار نامه مالیاتی، اسناد و مدارک مربوطه و بایگانی دفاتر
  • اتصال دستگاه‌های پوز به پایانه‌های الکترونیکی
  • استفاده از پایانه فروشگاهی
  • معرفی حساب‌های بانکی که به دستگاه پوز متصل‌اند به اداره امور مالیات
  • ثبت تمامی هزینه‌ها و ارائه مدارک و فاکتورهای مورد قبول سازمان امور مالیاتی از سمت تامین کنندگان تجهیزات، مواد اولیه و لابراتورها
  • پیمان قرارداد با دندانپزشکان مراکز درمانی، مطابق با دستورات مالیاتی
  • اعلام مالیات تکلیفی دیگر دندانپزشکان فعال در مراکز درمانی و کسر آن
  • ارائه لیست بیمه و حقوق ماهانه کارمندان
  • آمادگی برای حضور در جلسات دفاع اظهارنامه مالیاتی
  • در موارد لازم، آمادگی برای اعتراض و حضور در هیات‌های حل اختلاف و تجدید نظر مالیاتی

 

نکته مهم

بر اساس جز 2 بند ز تبصره 6 قانون بودجه سال 1401، تمامی صاحبان مشاغل پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی، دامپزشکی، فروشندگان تجهیزات پزشکی و… که پرونده کسب و کار آنها از سوی وزارت بهداشت و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر شده است، و همچنین تمامی افراد شاغل در زمینه‌های حقوقی شامل وکالت و مشاوره‌های حقوقی موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند.

 

مطلب پیشنهادی: تجهیزات مورد نیاز مطب دندانپزشکی

 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد دندانپزشکان

 

همانگونه که اشاره شد، مالیات دندانپزشکان با نوع فعالیت آنها و میزان همکاری آنها با مراکز درمانی و یا دیگر اشخاص حقیقی مرتبط بوده و به سه روش زیر محاسبه می‌گردد:

  1. مالیات تکلیفی دندانپزشکان
  2. مالیات بر درآمد مشاغل دندانپزشکی
  3. مالیات بر درآمد حقوق دندانپزشکان

مزایا و معایب جرم گیری دندان

نحوه محاسبه مالیات تکلیفی دندانپزشکان

در بعضی موارد دندانپزشک بدون داشتن قرارداد و صرفا با بستن پیمان همکاری (مشارکتی و یا غیر مشارکتی) با مرکز درمانی و یا کلینیک شخصی، همکاری می‌کنند. به همین منظور طبق جز 1 بند ز تبصره 6 قانون بودجه سال 1401، مرکز مربوطه وظیفه دارد 10 درصد از حقوق دندانپزشک را تحت عنوان علی الحساب مالیات کسر کند.

مبلغ واریز شده به نام دندانپزشک مربوطه و از طریق سامانه پرداخت مالیات تکلیفی به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود.

 

نکته قابل توجه این است که پرداخت مالیات از سوی مراکز درمانی، دندانپزشک را از ارائه اظهار نامه مالیاتی معاف نمی‌کند. دندانپزشک به عنوان یک شخص حقیقی دارای کسب و کار خود وظیفه دارد تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی را انجام داده و مالیات بر درآمد را نیز پرداخت کند

 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل دندانپزشکی

طبق ماده 93 ق.م.م، تمامی دندانپزشکان و دیگر فعالان در حوزه مشاغل دندانپزشکی، که توسط دیگر افراد استخدام نشدند، موظف به پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل هستند. مالیات این افراد بر اساس ماده 131 قانون مالیات مستقیم به شرح زیر محاسبه می‌گردد:

1.اگر میزان درآمد دندانپزشک تا مبلغ 500.000.000 ریال باشد، 15 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

2.اگر میزان درآمد از 500.000.000 تا 1.000.000.000 باشد، 20 درصد مالیات تعلق می‌گیرد.

3.در غیر این صورت برای درآمد بالاتر از 1.000.000.000 ، 25 درصد مالیات به دندانپزشک تعلق می‌گیرد.

 

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد حقوق دندانپزشکان

زمانی که دندانپزشک در مطب شخصی و یا در مراکز درمانی با بستن قرارداد استخدام شود، و از طرف قرارداد خود حقوق دریافت کند موظف به پرداخت مالیات می‌باشد. از آنجایی که میان دندانپزشک و مرکز درمانی قرارداد، رابطه کارگر و کارفرمایی وجود دارد مرگز درمانی موظف است درصدی از درآمد دندانپزشک را کسر کرده و به عنوان مالیات درآمد به سازمان امور مالیاتی واریز نماید.

نحوه محاسبه مالیات طبق ماده 86 ق.م.م است و مطابق با جدول زیر می‌باشد:

تمامی مبالغ به ریال می‌باشند

 

از مبلغ 1 تا مبلغ  56.000.000 معاف از مالیات
از مبلغ 56.000.001 تا مبلغ 150.000.000 با نسبت به مازاد 56.000.000  مالیات 10 درصد
از مبلغ 150.000.001  تا مبلغ 250.000.000 با نسبت به مازاد  150.000.000 مالیات 15 درصد
از مبلغ 250.000.001 تا مبلغ 350.000.000 250.000.000 مالیات 20 درصد
از مبلغ 350.000.001 تا بالاتر از 350.000.000 مالیات 30 درصد

 

 

محاسبه مالیات کلینک دندانپزشکی

مالیات کلینیک دندانپزشکی نیز در دو حالت قابل بررسی است.

کلینیک با ماهیت شخص حقیقی
کلینیک با ماهیت شخص حقوقی

 

محاسبه مالیات کلینیک دندانپزشکی با شخص حقیقی

در واقع یک مطب دندانپزشکی به شمار می‌رود، ولی به دلیل نیازمند بودن به ارائه خدمات متفاوت، با پزشکان دیگر نیز همکاری می‌کند. در این صورت پزشک تاسیس کننده کلینیک، شخص حقیقی محسوب شده و موظف به ارائه اظهارنامه عملکرد و تکمیل فرم تبصره ماده 100 ق.م.م می‌باشد . محاسبه مقدار این مالیات نیز مطابق با ماده 131 ق.م.م صورت می‌گیرد.

 

محاسبه مالیات کلینیک دندانپزشکی با شخص حقوقی

هنگامی که اشخاص مختلفی برای تاسیس یک کلینیک اقدام کنند، نماینده آنها وظیفه دارد تکالیف مالیاتی همانند ارائه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی را انجام دهد.

مقدار مالیت بر درآمد دمندانپزشکان در این دسته نیز طبق ماده 105 ق.م.م محاسبه شده و معادل 25 درصد از سود سالانه کلینیک می‌باشد.

سخن پایانی

در این مطلب به مالیات درآمد دندانپزشکان پرداختیم همانگونه که اشاره کردیم مالیات بر عملکرد مطابق با میزان فعالیت با مراکز درمانی، مستقل بودن و ثابت بودن و یا نبودن مطب انجام می‌گیرد و دارای مبالغ مختلفی است.

محاسبه این مالیات علاوه بر دقت و توجه زیاد، نیازمند اطلاع از جدیدترین بخشنامه‌های مالیاتی و اخبار در این حوزه است.

 

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085