دسته بندی محصولات

اهمیت ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی

ابزارهای دندانپزشکی پس از هر بار استفاده، شامل یک روش چند مرحله ای است که باید دنبال شود تا اطمینان حاصل شود که تمام میکروارگانیسم ها از بین می‌روند، اتوکلاو کردن تجهیزات انجام می‌شود و بیماران در امنیت هستند.

پروتکل های ضدعفونی کننده با توجه به نوع آلودگی متفاوت است. عدم پایبندی به چنین فرآیندهایی می‌تواند منجر به آلودگی ابزارها و شیوع عفونت های مرگبار به بیماران شود. متخصصان بهداشت دندان در خط مقدم جنگ علیه عفونت هستند. روشی که برای تمیز کردن و استریل وسایل خود استفاده می‌کنید یکی از مهم ترین و موثرترین ابزارهای شما برای محافظت از وسایل، بیماران و خودتان است.

تحقیقات جدید و پیشرفت های تکنولوژیکی منجر به تولید بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات با ارزش برای اتوکلاو و ضد عفونی ابزارهای دندانپزشکی شده است. تعداد زیادی اسپری ضد عفونی کننده وجود دارد که می‌تواند بر روی ابزار پاشیده شود تا بیماری های ویروسی را از بین ببرد. این ضدعفونی کننده ها ممکن است روی پیشخوان ها، صندلی ها و همچنین سایر تجهیزات بزرگ دندانپزشکی استفاده شوند.

به این ترتیب دندانپزشکان می‌توانند از ایمن بودن محیط بالینی و کاملاً ضد عفونی تجهیزات برای استفاده مجدد اطمینان حاصل کنند. همچنین برای تمیز کردن تجهیزات حساس ممکن است مجبور به استفاده از اتوکلاو دندانپزشکی باشید.

5 دلیل مهم برای ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی

استریل و ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی از رشد باکتری جلوگیری می‌کند.

باکتری ها سریعترین رشد را در بین موجودات جهان دارا هستند. اگر این باکتری ها ناقل بیماری باشند، نتایج بسیار خطرناک و کشنده ای را می‌توانند به همرا داشته باشند. اما روش های مناسب استریل در مطب دندانپزشکی می‌تواند آنها را از بین ببرد. ضد عفونی کردن مکرر ابزارها و تجهیزات دستیار دندانپزشکی باعث از بین رفتن باکتری ها می‌شود.

کنترل عفونت دندان از شیوع بیماری جلوگیری می‌کند.

این باکتری ها می‌توانند یک بیماری را به همراه داشته باشند. باکتری های مرتبط با بیماری پریودنتال می‌توانند از طریق بزاق پخش شوند. اما بیماری های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بیشتر نگران کننده باشد مانند سل، هپاتیت و ایدز.

با استریل و ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی از خطر مرگ جلوگیری کنید.

باکتری ها اغلب ناقل بیماری هستند. بیماری می‌تواند باعث بیماری و مرگ شود. عفونت های مرتبط با بهداشت و درمان از مهم ترین دلایل مرگ و میر در ایالات متحده هستند اما با کنترل مناسب عفونت در مطب های پزشکی و دندانپزشکی به راحتی قابل پیشگیری هستند.

با ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی از خود و کارکنان محافظت کنید.

جلوگیری از انتقال باکتری و بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر در اولویت اصلی متخصصان دندانپزشکی است. اما محافظت از دندانپزشک، دستیار دندانپزشکی، متخصصان بهداشت و سایر کارکنان نیز مهم است. کنترل عفونت به سلامت کل کارکنان کمک می‌کند.

کنترل عفونت اعتبار دندانپزشکی شما را حفظ می‌کند.

یک اشتباه کوچک در کنترل عفونت می‌تواند عواقب آشکاری برای سلامتی داشته باشد. اما اگر گفته شود که عمل شما رویه های مناسب را دنبال نمی‌کند و  سلامتی بیماران را به خطر نمی‌اندازد، می‌تواند اعتبار خوبی برای شما به همراه داشته باشد!

مراحل دستیاران دندانپزشکی برای کنترل عفونت در مطب دندانپزشکی

برای اطمینان از ایمن بودن عمل، بیماران، کارکنان و امنیت خود برخی از روش های استاندارد را دنبال کنید:

• واکسیناسیون کنید: CDC توصیه می‌کند که کارمندان مراقبت های بهداشتی واکسن هپاتیت B، آنفولانزا، سرخک، اوریون، سرخچه، آبله مرغان، کزاز، دیفتری و سیاه سرفه را بزنند.
  • انجام شستشوی مناسب دست در مطب دندانپزشکی: اطمینان حاصل کنید که هر یک از کارکنان قبل و بعد از هر بیمار پروتکل دقیق شستشوی دست را دنبال می‌کنند.
  • ضدعفونی کردن تمام تجهیزات دندانپزشکی: انجام برخی روش های مناسب برای استریل كردن وسایل دندانپزشكی مانند اسكوپ های تمیزكننده ، تراشنده ها، موچین و غیره، پس از هر بار استفاده.
  • محافظت از سطوح کار دندانپزشکی: با ضد عفونی کننده ها و میکروب کش های موثر، مرتباً میزها را ضد عفونی کنید.
  • از لباس محافظ استفاده کنید: دستکش، ماسک، لباس محافظ از جمله پوشش های مناسب برای استفاده در هنگام کار با بیماران است. علاوه بر این، شما باید دستکش را از بیمار به بیمار دیگر تغییر دهید.

نقش اتوکلاو در ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی

یکی از مهمترین تجهیزات بهداشتی اتوکلاو دندانپزشکی است. اتوکلاو دندانپزشکی دستگاه بهداشتی است که با استفاده از فشار آب و دمای بالا انواع وسایل و دستگاه ها را تمیز می‌کند.

اتوکلاو های دندانپزشکی روشی است که معمولاً برای تمیز کردن و استریل تجهیزات دندانپزشکی استفاده می‌شود. اتوکلاو دستگاهی است که به طور خاص برای تمیز کردن سطوح با گرمای شدید، بخار و یک محیط کاملاً تحت فشار طراحی شده است. هر یک از این شرایط برای از بین بردن باکتری ها یا ویروس های مضر کافی است.

ضدعفونی کننده های دندانی که به اتوکلاو نیز گفته می‌شود، از بخار – در دمای 270 درجه فارنهایت – برای استریل کامل وسایل و تجهیزات استفاده می‌کنند. اتوکلاو ها  از ابزارهای مختلف جراحی و تجهیزات دندانپزشکی کارآمد و بی خطر است.

ضدعفونی کننده ها برای ایمنی و همچنین کنترل عفونت طراحی شده اند، در حین استفاده قفل می‌شوند و هنگام استریل و خشک بودن ابزار قفل باز می‌شوند. بسته به آنچه که در حال ضدعفونی شدن است، یک چرخه اتوکلاو می‌تواند از 6 تا 30 دقیقه باشد.

در حالی که بخار یک روش معمول برای ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی است، برخی از دستگاه های ضدعفونی کننده دندان از حرارت خشک استفاده می‌کنند و رطوبت حاصل از فرآیند را از بین می‌برند. اتوکلاوها و دستگاه های ضدعفونی کننده دندان، از جمله تجهیزات مورد استفاده در یک عمل دندانپزشکی هستند.

برای خرید اتوکلاو دندانپزشکی و خرید تجهیزات دندانپزشکی باکیفیت می‌توانید به فروشگاه اینترنتی و معتبر جهان دنتال مراجعه کنید.

سخن پایانی

تمیز کردن و ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی به روش صحیح می‌تواند وقت گیر باشد، به خصوص اگر هر وسیله را به صورت جداگانه ضدعفونی می‌کنید. هرچه از تجهیزات مجهزتری برخوردار باشید، به طور موثر تر و هوشمندانه تر می‌توانید از شیوع بیماری و عفونت جلوگیری کنید. تجهیزات محافظت شخصی (PPE)، از جمله عینک ایمنی، ماسک صورت و دستکش هنگام تمیز کردن و نظم بخشیدن به وسایل، شما را از آلودگی میکروبی محافظت می‌کند. همچنین از انتقال هرگونه عامل عفونی که ممکن است به آن مبتلا شوید، جلوگیری می‌کند.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما