دسته بندی محصولات

یونیت دندانپزشکی چیست؟

یونیت دندانپزشکی، ضروری‌ترین ابزار کار یک دندانپزشک می‌باشد که به دلیل اهمیت بالا در هر مطب، از آن به عنوان قلب مطب یاد می‌شود. بهتر است قبل از خرید یونیت دندانپزشکی، با قسمت‌های مختلف آن، ویژگی‌ها و برندهای مختلف آن آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم به پرسش اساسی در این زمینه یعنی یونیت دندانپزشکی چیست؟ پاسخ دهیم.

یونیت دندانپزشکی چیست؟

اجزای مختلف یونیت دندانپزشکی:

به طور کلی، یونیت دندانپزشکی صندلی است که بیمار جهت معاینه دندان‌ها و لثه بر روی آن قرار می‌گیرد. هر یونیت از تجهیزاتی برخوردار است که هر دندانپزشک برای معاینه بیمار و درمان مشکلات به آنها نیاز دارد. هر یونیت دارای بخش‌های مختلفی است مانند:

  • بازو و پایه
  • کاسه کراشوار
  • چراغ یونیت
  • میز دستیار
  • تابلت
  • سیستم ساکشن
  • جعبه جانبی یونیت
  • هندپیس
  • صندلی
  • مانیتور
  • سیستم هوا

 

در ادامه به معرفی و توضیح هر بخش می‌پردازیم.

 

پایه و بازوی یونیت:

تمامی قطعات یونیت دندانپزشکی از جمله چراغ آن بر روی یک بازوی افقی نصب می‌گردد که طراحی این بازو باید به گونه‌ای باشد که دارای حداقل وزن ممکن، متعادل و بدون لرزش باشد.

 

کاسه کراشوار:

کراشوار باید دارای گودی مناسب باشد و فاصله آن به‌گونه‌ای باشد که در هنگام تخلیه دهان بیمار، اطراف کثیف نشود. جنس کاسه کراشوار نیز باید طوری باشد که مواد ضدعفونی کننده و مواد دندانپزشکی موجب تغییر آن نشوند. به همین دلیل توصیه می‌شود جنس کاسه پلاستیکی، سنگی، چینی و… باشد.

یک دوش آب به کاسه کراشوار متصل می‌باشد که جهت شست وشوی دهان از آن استفاده می‌شود. منبع این آب می‌تواند از آب شهری یا یک منبع تغذیه باشد. برخی یونیت‌ها استفاده از آب گرم امکان‌پذیر بوده که به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می‌شود.

 

چراغ یونیت:

چراغ مقدار نور مورد نیاز برای ندانپزشک را فراهم می‌کند که قاعدتا باید نوری سرد، سفید و بدون سایه باشد. نور چراغ باید در برابر آب مقاوم باشد. شدت نور به جنس و نوع شیشه منعکس کننده بستگی دارد. به طور کلی شدت نور در این چراغ از 8000 تا 24000 لوکس قابلیت تنظیم دارد. رنگ نور چراغ باید همانند نور خورشید باشد تا موجب خستگی چشم نشود.

بهترین نور برای این کار، نور ساطع شده از چراغ‌های کوارتز_هالوژن می‌باشد.

چراغ یونیت از کلید خاموش روشن و کلید تنظیم شدت نور برخوردار می‌باشد که کلید آن بر روی تابلت قرار دارد.

 

میز دستیار:

دکمه‌هایی که بر روی تابلت قرار دارد بر روی میز دستیار نیز می‌باشد. کنترل هوا توسط پیچ‌هایی که در زیر این میز قرار دارد انجام می‌شود. شلنگ‌هایی برای انتقال آب و هوا از آن به درون توربین وجود دارد که به دو صورت تلفنی و ثابت می‌باشد. طبق استاندارد اروپا، شلنگ آبی برای هوا، شلنگ سبز برای آب و شلنگ سفید برای مخلوط آب و هوا قرار داده شده است.

 

تابلت:

میزی است که در کنار صندلی یونیت قرار داده شده است و چپ یا راست بودن آن قابل تغییر است. بر روی این میز مجموعه‌ای از دکمه‌ها قرار دارد که هر کردام جهت کنترل بخش‌های یونیت طراحی شده اند. برخی از یونیت‌های دندانپزشکی پیشرفته دارای یک نگاتسکوپ کوچک بر روی میز می‌باشند که با استفاده از آن فیلم‌های رادیوگرافی را می‌توان مشاهده کرد.

تمامی یونیت‌های دندانپزشکی این قابلیت را دارند که هیچ‌گاه دو اینسترومنت آن به طور همزمان با هم فعال نمی‌شوند بلکه هر کدام که زودتر از هولدر خود خارج شود، فعال می‌شود.

یونیت دندانپزشکی چیست؟

سیستم ساکشن:

یونیت دندانپزشکی باید از سیستم مکنده عالی و پر قدرت برخوردار باشد. بیشتر یونیت‌ها دارای سیستم مکش سه‌راهی می‌باشند به‌گونه‌ای که آب با خروج از مسیر خود، به فاضلاب وارد شده و با ایجاد یک خلاء در آن مسیر، مکش را به وجود می‌آورد. به طور کلی سیستم ساکشن دارای سه نوع بزاق کش، ساکشن مرکزی و جداکننده آمالگام می‌باشد.

  • براق کش، با آب یا هوا کار می‌کند. همانظور که از اسمش پیداست برای مکش بزاق دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مکش ضعیفی برخوردار می‌باشد.
  • ساکشن مرکزی دارای عملکردی مشابه با جارو برقی می‌باشد که قدرت آن بین 10 تا 15 می‌باشد.
  • بیشتر یونیت‌های دندانپزشکی فاقد جداکننده آمالگام می‌باشند که این موجب ورود آن به فاضلاب می‌شود. این کار علاوه بر مسدود کردن فاضلاب، مشکلات زیستی نیز به همراه خواهد داشت.

 

صندلی:

صندلی باید از قدرت کافی برای تحمل کردن وزن بیمار برخوردار باشد. هر صندلی دارای دو موتور می‌باشد. یک موتور برای جابجایی پشتی و موتور دیگر برای قسمت نشیمنگاه و بالا و پایین کردن آن استفاده می‌شود.

برای آشنایی با دیگر بخش‌های یونیت دندانپزشکی می‌توانید راهنمای خرید یونیت دندانپزشکی را مطالعه کنید.

 

برندهای یونیت دندانپزشکی:

یونیت دنداپزشکی نیز همانند دیگر تجهیزات از برندهای مختلفی برخوردار بوده که هرکدام با توجه با قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد، از قیمت مختلفی برخوردار است.

یونیت دندانپزشکی شیک طب، فیروزدنتال، دنتوس، پارس دنتال، جز برند های محبوب یونیت دندانپزشکی ایرانی می‌باشند. همچنین از جمله برندهای خارجی می‌توان به میلیونیکو، ویتالی و دیپلمات اشاره کرد. هر کدام از این برندها ویژگی‌های منحصر به فردی داشته که محبوبیت آن‌ها را در بازار افزایش داده است.

 

 

نحوه مراقبت از یونیت دندانپزشکی:

برای تکمیل کردن پاسخ پرسش اساسی یونیت دندانپزشکی چیست؟ در ادامه با نحوه مراقبت از آن آشنا میشویم. رعایت این نکات طول عمر مفید و کارایی دستگاه را افزایش خواهد داد.

  • در فاصله زمانی منظم مثلا ماهانه یک بار یونیت را چک کنید و قسمت‌هایی که نیازمند تعمیر است، بررسی شود.
  • توصیه می‌شود عملکرد صندلی یونیت هر روز چک شود.
  • خروجی یونیت و لوله آب آن را چک کنید تا از گرفتگی آن مطمئن شوید.
  • بعد از هر بار استفاده، دستگاه را ضدعفونی کنید.
  • مشکلات جزئی را همان موقع حل کنید تا تبدیل به مشکلات جدی نشوند.

یونیت دندانپزشکی چیست؟

کلام آخر:

همانطور که گفتیم، یونیت دندانپزشکی، از اصلی‌ترین اجزای هر مطب به شمار می‌رود. در این مقاله به پرسش یونیت دندانپزشکی چیست؟ پرداختیم. علاوه بر آشنا شدن با قسمت‌های مختلف آن، به برندهای آن و نحوه مراقبت از دستگاه پرداختیم. برای خرید این دستگاه و خرید تجهیزات دندانپزشکی دیگر می‌توانید به سایت جهان دنتال مراجعه کنید و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085