دسته بندی محصولات

نحوه استفاده از فسفرپلیت دندانپزشکی

سیستم فسفرپلیت دندانپزشکی چیست ؟

سیستم رادیوگرافی که با سنسور هایی همراه بود، جز برترین های رادیوگرافی دیجیتال به شمار می‌رفت. در سال های اخیر فناوری موجب شده که نوع دیگری از رادیوگرافی دیجیتال با نام فسفرپلیت دندانپزشکی جایگاه خاصی در عرصه دندانپزشکی پیدا کرده و مورد استفاده دندانپزشکان قرار گیرد. در این متن قرار است نحوه استفاده از فسفرپلیت دندانپزشکی را به طور کامل توضیح دهیم.

نحوه استفاده از فسفر پلیت

در سیستم های فسفر پلیت و انواع قدیمی آن که به نور حساسیت داشتند، شباهت های زیادی وجود دارد و تنها تفاوت آن این است که به جای فیلم از سنسور استفاده می‌شود. از دیگر مزیت های فسفر پلیت آسان بودن کار کردن با آن نسبت به انواع قدیمی تر می‌باشد. اشعه ایکس که در فسفر پلیت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به وسیله کریستال های فسفر ذخیره شده  و سپس به کمک لیزر PACS خوانده شده و در نهایت تصویر دیجیتالی را که قابل نمایش است، ایجاد می‌کند.

فسفر پلیت ها معمولا بسیار نازک تر از فیلم هستند و در هولدر های کیت RINN  می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

 

مطلب پیشهادی: نحوه استفاده از اپکس فایندر دندانپزشکی

 

در تهیه تصویر در روش فسفر پلیت معمولا نیازمند تابش اشعه به تعداد دو بار است. ابتدا تابش اولیه که با میزان اشعه دلخواه تابیده می‌شود، اصطلاحا باعث نوشتن تصویر و تابش دوم که معمولا توسط لیزر نور مرئی موج دار  تابیده شده باعث خواندن تصویر می‌شود.

این سیستم  ارتباطی را میان دستگاه های دیجیتال و دستگاه های آنالوگ ایجاد می‌کند. پر هزینه نبودن سنسور های فسفر پلیت از مزایای مهم آن به شمار می‌رود. همچنین از ویژگی های مهم دیگر این روش این است که بیمار در معرض تابش کمتری نسبت به روش های دیگر قرار می‌گیرد. سیگنال نوری یا PSL موجب آزاد شدن انرژی که در فسفر پلیت ذخیره شده، می‌شود. اشعه X نیز موجب آزاد شدن انرژی ذخیره شده می‌شود. از شناساگر های اشعه  X در رادیوگرافی  Projectional را می‌توان نام برد.

از صفحه فسفر پلیت  در رادیوگرافی پروجکشنال به عنوان شناساگر اشعه ایکس ری، استفاده می‌شود که به ان Computed Radiography و یا رادیوگرافی فسفر پلیت گفته می‌شود.

نحوه ذخیره اطلاعات در فسفر پلیت دندانپزشکی :

کار کردن با فسفر پلیت بسیار آسان است و نیازمند آموزش های پیچیده برای یادگیری به کار گیری ان توسط کاربران نیست.معمولا ضخامت لایه های فسفر پلیت بین 0.1 تا .03 میلی متر است. الکترون هایی که با طول موج کوتاه به وسیله تابش اشعه الکترو مغناطیسی فعال شده اند، در کانون های رنگی به صورت شبکه کریستالی  تا زمانی که تابشی دومی بتابد محبوس می‌شوند.

فیلم هایی که توسط فسفر پلیت گرفته می‌شود، دارای عنصر یوروپیوم دو وضعیتی می‌باشند. یون مثبت یوروپیوم باریوم را برای تولید ماده ای جامد جایگزین می‌کند.

تصویر برداری پزشکی به کمک اشعه X :

صفحه پلیت در این نوع از تصویر برداری  در یک کاست قرار می‌گیرد و پشت قسمت مورد نظر قرار می‌گیرد  تا اشعه ایکس تابیده شود. بعد از این مرحله اطلاعات صفحه تصویر برداری با استفاده از یک اسکنر لیزری و یا CR Reader خوانده می‌شود و تصویر به یک رادیو گراف دیجیتال تبدیل می‌شود.

تصویر ایجاد شده بعد از این مراحل در سیستم قابل مشاهده بوده و می‌توان با استفاده از نرم افزار های مناسب مواردی از قبیل میزان روشنایی، کنتراست، بزرگ نمایی و فیلتر را بر روی عکس اعمال کرد. از صفحه های تصویری که به دست امده می‌توان به تعداد محل های ان رادیوگرافی، استفاده کرد و به شکل سایت های شبکه ای مورد بهره و بررسی قرار داد.

تفاوت رادیوگرافی مستقیم با فسفر پلیت دندانپزشکی:

تفاوت هایی میان رادیوگرافی با فسفر پلیت وجود دارد. بزرگترین و مهم ترین تفاوت این دو روش با همدیگر، شیوه ذخیره سازی اطلاعات تا زمان اسکن و انتقال آن به سیستم می‌باشد. در رادیوگرافی مستقیم اطلاعات تصویری که ذخیره شده از طریق یک شناساگر  سلیکونی و یا پنل های تخت به صورت مستقیم به کامپیوتر انتقال می‌یابد.

از طرفی در فسفر پلیت ( رادیوگرافیPSP ) از کاستی که در صفحات تصویر برداری قرار دارد، استفاده می‌شود  اما تا زمان خوانده شدن آن و منتقل شدن به کامپیوتر  اطلاعات تصویر ذخیره می‌ماند. که این مورد ذکر شده بزرگترین تفاوت میان این دو روش محسوب می‌شود. همچنین از دیگر تفاوت ها استفاده بسیار آسان و راحت فسفر پلیت نسبت به سیستم های دارای سنسور می‌باشد چون پلیت ها بسیار نازک تر از فیلم بوده و به همین دلیل به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تصویر برداری که توسط فسفر پلیت صورت می‌گیرد، نیازمند کابل و سیمی نبوده  و بلافاصله بعد از عکی برداری به سیستم منتقل می‌شود. به دلیل سادگی کار با فسفر پلیت در زمان نیز بسیار صرفه جویی شده و   استفاده از ان روند کار را سرعت می‌بخشد.

مقرون به صرفه بودن آن از دیگر ویژگی های مهم بهره گیری از آن می‌باشد به دلیل اینکه سنسور ها از هزینه بالایی برخوردار هستند و قیمت فسفر پلیت بسیار ارزان تر از ان است همچنین هر پلیت به طور میانگین حدود 1000 تا 2000 بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید دقت شود تا در زمان کار پلیت ها دچار آسیب وخراشیدگی نشوند.

مزیت های فسفر پلیت :

  • وایرلس و بدون سیم بودن فسفر پلیت و راحتی بیمار در زمان تصویر برداری
  • تصویر برداری به صورت دیجیتال صورت می‌گیرد.
  • قابلیت اشتراک گذاری تصاویر این دستگاه به وسیله نرم افزار از دیگر مزیت ها می‌باشد.
  • عدم نیاز به فیلم رادیوگرافی
  • به روش های سنتی ظهور، ثبوت و تاریکخانه نیازی ندارد.
  • افزایش سرعت و بهره روی در هنگام کار با ان
  • مقرون به صرفه بودن از نظر نگهداری و تعمیر
  • نیازمند اموزش های سنگین و پیچیده نیست.
  • کار کردن با فسفر پلیت بسیار آسان و راحت است.
  • و مهم ترین مزیت چشمگیر آن دارا بودن صرفه اقتصادی می‌باشد.

 

نحوه استفاده از فسفرپلیت دندانپزشکی :

همانطور که قبلا اشاره شد از ویژگی های مهم فسفر پلیت نحوه استفاده از فسفرپلیت دندانپزشکی به سادگی است. تصویر برداری بسیار مشابه با فیلم است به گونه ای که دستیار تصویری در پلیت قرار می‌گیرد و هیچ گونه سیم و کابلی ندارد. پلیت ها در  درون یک شکاف و یا روی درام قرار می‌گیرند بعد از این دستگاه به صورت اتوماتیک کار خود را شروع می‌کند. بنابراین نحوه استفاده از فسفرپلیت دندانپزشکی بسیار مهم است.

 

مطلب پیشهادی: اصول نگهداری از تجهیزات دندانپزشکی

 

سپس بعد از مدتی عکس  ظاهر می‌شود که می‌توان تصویر ایجاد شده را  به نرم افزار مناسب و مورد نیاز خود به آسانی منتقل کرد. گرچه به نظر می‌رسد که این مراحل زمان بیشتری نسبت به عکس  فوری سنسور ها به خود اختصاص داده اند ولی، به طور کلی کار کردن با فسفر پلیت از دیگر روش ها بسیار سریع تر است.

 

نکات مهم در هنگام خرید فسفر پلیت :

در هنگام خرید تجهیزات دندانپزشکی به خصوص خرید فسفر پلیت دندانپزشکی شما باید چندین نکته ی مهم را مد نظر داشته باشید که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • تعداد سنسور ها : به طور کلی هر فسفر پلیت باید از حداقل 4 سنسور برخوردار باشد و وجود 1 یا 2 سنسور جوابگو نیست.
  • سایز پلیت : در هنگام خرید باید دقت کرد که پلیت ها از سایز های متفاوتی برخوردار باشند. معمولا پلیت ها از 4 تا 5 سایز مختلف برخوردارند که پایین ترین سایز ان برای اطفال مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کیفیت تصویر : تصاویر نقش مهمی در تشخیص بیماری ها و مشکلات مرتبط با دندان دارد. بنابراین تصاویر باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. به طور کلی فسفر پلیت هایی که رزولوشنی حدود 15 تا 20 میلی متر  را دارا هستند تصاویر با کیفیتی را  نشان می‌دهند.
  • خدمات و گارانتی : دستگاه خریداری شده حتما باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد.
  • کشور سازنده : معتبر بودن برند نیز از مهم ترین نکاتی است که باید در نگام خرید فسفر پلیت به آن دقت کرد.

 

برند های معتبر فسفر پلیت :

  • برند نیکال اسمارت میکرو : یک برند معتبر بین المللی ایتالیایی می‌باشد که از ویژگی هایی همچون نرم افزار ویرایشگر، سه بعدی ساختن تصاویر و  رنگی کردن عکس ها می‌باشد.
  • 3DISC مدل FireCR : یک دستگاه بسیار سبک و کم حجم ساخت کره جنوبی می‌باشد که از مهم ترین ویژگی های آن به دارا بودن صفحه نمایش تاچ، سیستم خودکار تغذیه و  نرم افزار با قدرت QuantorDent  می‌توان اشاره کرد.
  • کروکسل مدل Cruxcan CRX-1000 : این برند مشهور نیز ساخت کشور کره جنوبی بوده  و دارای ویژگی های برجسته ای همچون : ذخیره تصویر تا 500 تصویر، دارا بودن صفحه لمسی به سایز 4 اینچ، حالت sleep و … می‌باشد.
  • فسفر پلیت fussen مدل F200 :  این نوع از فسفر پلیت که ساخت کشور چین می‌باشد، از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. ویژگی های اصلی این برند داشتن گارانتی، داشتن طول عمر بلای پلیت ها، زمان اسکن 5 ثانیه ای، تمیز کننده اتوماتیک هد را می‌توان نام برد.

 

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085