دسته بندی محصولات

معرفی ساکشن جراحی

دستگاه ساکشن از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که برای ایجاد فشار منفی و جمع آوری هوا و مایعات دهان در هنگام عملیات دندانپزشکی مورد استفاد قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای انواع مختلفی بوده که شما می‌توانید بر اساس نیاز خود هر کدام از آنها را خریداری کنید. بنابراین برای خریداری دستگاه مورد نیاز ابتدا باید به درستی ویژگی‌ها و مشخصات آن را بشناسید و سپس در بین انواع آن دستگاه مورد نیاز را خریداری کنید. ساکشن جراحی یکی از مهم‌ترین انواع ساکشن است که برای کسب اطلاعات درست در این زمینه قصد داریم به معرفی ساکشن جراحی بپردازیم.

چرا استفاده ازدستگاه ساکشن ضروری است؟

ساکشن دندانپزشکی برای از بین بردن بزاق و مایعات داخل دهان در هنگام انجام یک عمل دندانپزشکی یک امر ضروری به شمار می‌رود. این دستگاه باعث تمیزی حفره دهان شده و از خفگی و مسدود شدن راه تنفس نیز پیشگیری می‌کند.

در برخی از جراحی‌های دندانپزشکی، خشک نگه داشتن محل انجام عمل جراحی بسیار مهم بوده که توسط این دستگاه قابل انجام می‌باشد. استفاده از رول پنبه در برخی مواقع نیز مناسب می‌باشد.

 

معرفی انواع ساکشن

همانطور که اشاره شده ساکشن برای جمع آوری خونابه‌ها و بزاق دهان در هنگام عملیات دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساکشن دارای انواع مختلفی بوده از جمله: ساشکن آبی، ساکشن هوایی، ساکشن برقی و ساکشن مرکزی که در ادامه به معرفی ساکشن جراحی می‌پردازیم.

 

ساکشن برقی

ساکشن برقی از جدیدترین انواع ساکشن بوده که نسبت به دیگر موارد آن کاربردی تر بوده و از مزایای بیشتری نیز برخوردار است. این نوع ساکشن بسیار کم مصرف بوده و صدای آن نیز بسیار کم است. از مهم ترین مزایای این دستگاه، قدرت مکش بالای آن است. همچنین به دیلل اندازه متناسب و خوبی که دارد به راحتی در هر مکانی قابلیت نصب دارد.

دستگاه ساکشن برقی یک کلید تخلیه دستی دارد که با استفاده از آن می‌توان مخزن دستگاه را قبل از پر شدن کاملا تخلیه کرد. از دیگر مزایای این نوع ساکشن، برخورداری آن از فیلتر آنتی باکتریال است که از ورود آلودگی به هوا پیشگیری می‌کند.

ساکشن برقی دارای یک صفحه نمایشگر است که می‌توان وضعیت عملکرد دستگاه را از آن به راحتی بررسی و مشاهده کرد.

 

ساکشن آبی

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، ساکشن آبی وظیفه جمع آوری بزاق دهان و خون را بر عهده دارد. این کار توسط لوله ساکشنی که در کنار دهان قرار می‌گیرد انجام می‌شود. با این کار دندانپزشک راحت‌تر می‌تواند کار خود را انجام دهد. البته از بزرگترین معایب این دستگاه آب هدر رفتن به مقدار زیاد است. به همین دلیل بهتر از دیگر انواع ساکشن استفاده شود.

 

ساکشن هوایی

ساکشن هوایی با نام ساکشن حجم بالا شناخته می‌شود که از قدرت مکش بالایی برخوردار است. این دستگاه عملکردی مشابه به جاروبرقی دارد که دستیار دندانپزشک در هنگام انجام عملیات دندانپزشکی، این ساکشن را در کنار بخش مورد ترمیم قرار می‌دهد تا همه ذرات دندان و مواد را جمع آوری کند.

 

ساکشن مرکزی

این ساکشن مورد تایید وزرات بهداشت بوده و موتور آن قدرت مکش بسیار بالایی دارد. ساکشن مرکزی چند کاربرده بوده و همزمان چند یونیت می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

این نوع ساکشن باید فیلتر آنتی باکتریال هوای خروجی داشته باشند و  نباید تخلیه مستقیم مخزن داشته باشند. این ساکشن بهترین نوع ساکشن شناخته شده و معایبی که دیگر انواع ساکشن داشت در این نوع دیده نمی‌شود.

 

ساکشن جراحی

ساکشن جراحی که به آن پمپ وکیوم گفته می‌شود، کاربرد زیادی داشته و در شرایط مختلف از آن استفاده می‌شود. این ساکشن نیز عملکردی مکنده شبیه به جاروبرقی دارد. از این نوع ساکشن نیز برای جمع آوری ترشحات، بزاق، خونابه، استفراغ و حتی بافت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تخلیه این مواد جراح بهتر می‌تواند کار خود را انجام دهد و به نحوی به آن سرعت بخشیده می‌شود.

معرفی ساکشن جراحی

بعد از معرفی ساکشن جراحی نوبت به آشنایی با نحوه کار آن است. در این دستگاه پمپ مکش با ایجاد خلاء موجب به وجود آمدن فشار منفی شده که قدرت مکش را ایجاد می‌کند.

ساکشن جراحی راه تنفس بیماران را باز کرده و به آنها در ارحت نفس کشیدن کمک بسزایی می‌کند.

دقت شود با توجه به اینکه این دستگاه تمامی مواد عفونی را جمع آوری می‌کند، آلوده محوسب می‌شود و بعد از هر بار استفاده از این دستگاه لازم است ضدعفونی شود.

 

اصول استفاده از ساکشن دندانپزشکی

استفاده از ساکشن دارای اصولی بوده که راحتی و ایمنی بیمار را تضمین می‌کند.

  • دندانپزشک موظف است قبل از شروع عمل در مورد نحوه کار دستگاه به بیمار توضیح دهد. به خصوص اگر بیمار دارای اضطراب باشد.
  • دندانپزشک دهانه ساکشن را باید به گونه ای داخل دهان قرار دهد که، بافت دهان مثل زبان و یا لثه را مکش نکند.
  • هیچ کدام از تجهیزات دندانپزشکی را با سر ساکشن لمس نکنید. زیرا ممکن است این به تغییر موقعیت مکرر نیازمند باشد.
  • وسط گلو بیمار را به صورت مستقیم مکش نکنید، چون این کار باعث به وجود آمدن درد خفگی می‌شود.
  • برای پیشگیری از خفگی و مسدود شدن تنفس، تجهیزات خراب، دندان‌های شکسته و دیگر عوامل خطرناک را کنترل کنید.
  • به طور پیوسته تخلیه با حجم بالا را در مقابل هندپیس دندانپزشک قرار دهید.
  • هنگام به وجود آمدن صداهای غیرمعمول و یا زمانی که بیمار سرفه می‌کند، اطمینان خاطر به بیمار بسیار مهم است.

 

مطلب پیشنهادی: کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی

 

دلایل استفاده از ساکشن دندانپزشکی

  • زمانی که دندانپزشک ماده بی حس کننده را تزریق می‌کند، مقداری از این ماده تلخ در دهان باقی می‌ماند که به وسیله ساکشن تخلیه می‌شود. همچنین این ماده اگر برای مدت طولانی در دهان باقی بماند باعث ایجاد مشکل می‌شود.به همین علت از ساکشن برای تخلیه آن استفاده می‌کنیم.
  • در هنگام انجام کار توسط دندانپزشک مقدار زیادی بزاق در دهان بیمار جمع شده که برای تخلیه آن نیز از ساکشن استفاده می‌شود.
  • زمانی که دندانپزشک در حال انجام کارهای ترمیمی است، مقداری از خرده ریزهای مواد وارد دهان بیمار شده که ساکشن دندانپزشکی آن‌ها را جمع‌آوری و تخلیه می‌کند.
  • هنگامی که دندانپزشک در حال ترمیم کردن دندان است، خشک بودن دندان ضرورت داشته و امری بسیار مهم بوده به همین منظور برای این کار از ساکشن استفاده می‌شود.
  • دندانی که دندانپزشک مشغول ترمیم آن است قطعا همراه با خونریزی است که درون دهان جمع می‌شود. ساکشن این خون را جمع آوری و دفع می‌کند.
  • از دیگر دلایل استفاده از ساکشن دندانپزشکی، کمک به دید دندانپزشک است. از وظایف مته دندانپزشکی این است که مقدار زیادی آب برای پیشگیری از داغ شدن دندان و تمیز نگه داشتن سطح آن اسپری می‌کند که دهان را پر کرده و به آیینه رسیده و باعث مختل شدن دید دندانپزشک می‌شود. به همین دلیل ضروری است که برای جمع آوری آب داخل دهان از ساکشن با حجم بالا استفاده شود.
  • از دیگر مزیت‌های دستگاه ساکشن، می‌توان به مصرف کمتر آب و برق اشاره کرد. با استفاده از این دستگاه شما می‌توانید در مصرف آب و برق صرفه جویی کنید.
  • همانگونه که در بخش معرفی ساکشن جراحی اشاره کردیم، این ساکشن آلودگی زیادی دارد. دستگاه ساکشن جراحی تمامی آلودگی‌ها را به صورت مستقیم به فاضلاب متصل می‌کند.

 

آیا ساکشن یکبار مصرف است؟

یکی از سوالات متدوال در زمینه دندانپزشکی در رابطه با یکبار مصرف بودن دستگاه ساکشن است. این دستگاه یکبار مصرف نیست و فقط سر ساکشن‌های یکبار مصرف دارند که از مواد درجه یک و منعطف ساخته شده به همین در هر جهتی می‌توان به راحتی حرکت داد. استفاده از سر ساکشن یکبار مصرف باعث شده  تا عملیات دندانپزشکی کاملا بهداشتی و به دور از آلودگی‌ها انجام شود.

 

مراحل استفاده از دستگاه ساکشن دندانپزشکی

  • قبل از هر چیزی بهتر است میزان ضرورت و نیاز بیمار به آن بررسی شود.
  • اگر بیمار دارای اضطراب است قبل از شروع در مورد نحوه کار دستگاه با آن صحبت کنید.
  • از سالم بودن وضعیت تجهیزات، تمیز بودن مسیر و پیچ نخوردگی لوله اطمینان حاصل کنید.
  • رعایت نکات بهداشتی را قبل و در حین استفاده از دستگاه حتما رعایت کنید.
  • به نحوه قرارگیری بیمار حتما توجه کنید. اگر بیمار هوشیار باشد سر باید در زاویه 45 درجه قرار گیرد و اگر بیمار ناهوشیار باشد، باید درزاکش و به یک طرف باشد.

 

مطلب پیشنهادی: مراقبت‌ های بعد از کامپوزیت

 

کلام پایانی

ساکشن دندانپزشکی در هنگام عملیات دندانپزشکی برای جمع آوری بزاق و مایعات داخل دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساکشن دارای چند نوع مختلف بوده از جمله ساکشن برقی، ساکشن هوایی، ساکشن آبی و ساکشن مرکزی.

معرفی ساکشن جراحی

ساکشن جراحی نیز از مهم‌ترین انواع ساکشن بوده که به آن پمپ وکیوم نیز گفته می‌شود. در معرفی ساکشن جراحی به کار و نحوه انجام آن پرداختیم. بعد از کسب اطلاعات دقیق خرید از مکان‌های معتبر مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود.

شما برای خرید تجهیزات دندانپزشکی می‌توانید به سایت جهان دنتال مراجعه کرده و از یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش محصولات ما برخوردار شوید.

 

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085