دسته بندی محصولات

معرفی اسکنر داخل دهانی

برای اسکن کردن دندان‌ها با استفاده از اسکنر داخل دهانی به جای قالبگیری‌های معمول انجام می‌شود. استفاده از این دستگاه‌ها مزایای زیادی دارد از جمله راحتی آن برای بیمار، کنترل عفونت بالا و دقت در ثبت جزئیات. در این مقاله قصد داریم به معرفی اسکنر داخل دهانی بپردازیم تا به شما عزیزان در جهت کسب اطلاعات بیشتر کمک کرده باشیم.

بروز‌ترین تکنولوژی اسکنر‌های داخل دهانی دارای بالا‌ترین کیفیت و سبک‌ترین وزن در مقایسه با اسکنر‌های دیگر بوده و علاوه بر قابلیت اسکن دهان بیمار، قابلیت اسکن از قالب دندان را هم دارد. در این روش بر خلاف روش‌های سنتی قالب‌گیری دهان و دندان طی چند دقیقه از ناحیه مورد نظر قالب‌گیری با دقت بالایی انجام می‌شود.

معرفی اسکنر داخل دهانی

این تصاویر یک نقشه مختصاتی از داخل دهان بوده که مکان دقیق دندان‌ها را مشخص می‌کند و با استفاده از این تصاویر می‌توان قالب‌گیری را به شیوه‌ی مدرن برای ایمپلنت، ساخت پروتز، بریج دندان و دیگر اقدامات درمانی انجام داد.

 

اسکنر داخل دهانی چیست؟

اسکنر داخل دهانی برای ساخت قالب‌های دیجیتالی در دندانپزشکی استفاده می‌شود. با وجود اسکنر‌های داخل دهانی احتیاجی به استفاده از خمیر‌های مختلف برای قالب‌گیری دهان نیست و احساس ورود یک ماده خارجی به دهان را حذف کرده.

اسکنر بر روی ناحیه مورد نظر منبع نوری را می‌اندازد که تعداد زیادی عکس با سانسور‌های تصویری گرفته می‌شود که با استفاده از نرم افزار اسکن پردازش می‌شود و در نهایت تصویر سه بعدی دندان‌ها و لثه‌ها را نمایش می‌دهد. یکی از بهترین دستگاه‌های دیجیتالی در تجهیزات دندانپزشکی است که بسیار قدرتمند و کارآمد است که نیاز به روش‌های سنتی را از بین می‌برد.

با خرید اسکنر‌ داخل دهانی و اضافه کردن آن به تجهیزات تخصصی کلینیک‌تان فرصت‌های زیادی برای تجربه بهتر پیش روی شما می‌گذارد.

کاربرد اسکن داخل دهانی

اسکنر های داخل دهانی برای تعداد زیادی از مشکلات مورد استفاده است، اما بیشترین کاربرد آن در دندانپزشکی و برای قالب‌گیری است. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن قالب‌گیری برای ایمپلنت دندان است.

توسط اسکن‌ها وداده‌های دقیق می‌توان به راحتی مکان دندان از دست رفته و وضعیت دندان‌های اطراف آن را مورد بررسی قرار داد و این موضوع باعث شده است که پزشکان بتوانند با دقت بسیار زیادی به ساخت ایمپلنت و روکش آن اقدام نمایند.

 

مطلب پیشنهادی: کاربرد سندبلاست در دندانپزشکی

 

علاوه بر این می‌توان با استفاده از تصاویر بدست آمده از این اسکن‌ها برای ساخت پروتز ثابت و متحرک،لمینیت، بریج، انواع روکش‌ها و….. استفاده کرد. به طور کلی از اسکنر داخل دهانی می‌توان برای هر اقدام درمانی که نیاز به تصاویر دقیق از وضعیت دهان و دندان‌ها دارد استفاده نمود.

مزایای استفاده از اسکنر داخل دهانی

بعد از معرفی اسکنر داخل دهانی، دانستن مزایای استفاده از این دستگاه خالی از لطف نخواهد بود. همانطور که خواندید اسکنرهای داخل دهانی می‌توانند اقدامات دندانپزشکی را به علت فناوریشان بهبود بخشند. این فناوری‌ها می‌تواند در جلوه‌های مختلف رشد کند که مراحل درمان را برای بیماران و دندانپزشکان آسان‌تر کند، که منجر به بهبود نتیجه نهایی می‌شود.

 

دقت بسیار بالا

بیشترین داده‌ایی که در اسکنر داخل دهانی وجود دارد، دقت فوق العاده بالای آن نسبت به روش‌های مرسوم است. این روش بدون خطا بوده به همین دلیل است که اقدامات انجام شده توسط آن کیفیت بسیار بالایی دارد.

 

صرفه جویی در زمان و سرعت

اسکنر داخل دهانی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از قالب‌گیری است که به تجربه شما هم بستگی دارد و از نظر سهولت و سرعت کار عملکرد بسیار عالی دارد.

از نظر مواد قالب‌گیری استفاده از اسکنر داخل دهانی صرفه جویی بسیار زیادی دارد،که به میزان کار و عملکرد شما هم بستگی دارد. این دستگاه به دلیل دیجیتالی بودن نیاز قالب‌گیری فیزیکی را ازبین برده و باعث ازبین رفتن دشواری در حمل و نقل و دخیره و نگه‌داری قالب‌ها می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی: سفید کردن دندان با روش های خانگی

 

از نظر زمان تحقیقلت زیادی نشان می‌دهد که استفاده از اسکنر داخل دهان در زمان صرفه جویی می‌کند. هنگامی که کار با دیجیتال را با قالب‌گیری قدیمی و ترمیم‌های زیبایی مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که اصلا قابل مقایسه باهم نیستند، به طوری که اسکن دهان بیمار فقط 5 دقیقه زمان می‌برد.

از نظر سرعت استفاده از اسکنر‌ها باعث می‌شود که دندانپزشکان از تعداد کاری که در طول روز انجام می‌دادند بیشتر انجام دهند.

 

اطلاعات فوق العاده بالا

در واقع داده‌های بدست آمده از اسکنر داخل دهان بسیار وسیع است و در قالب فرمت STL  است. این فرمت یک نقشه مختصاتی است که ازلاعات بسیار زیادی در خود دارد.

از این داده‌ها می‌توان برای رفع مشکلات و تعیین اندازه‌های لازم در ساخت ریستوریشن‌ها استفاده کرد. اکثر اسکنرهای داخل دهانی دارای طیف‌های نور مرئی هستند که هیچ خطری برای انسان ندارد، در حالی که در روش‌های عکس برداری قدیم دارای اشعه X و امثال آن است که خطرات مختلفی دارد. علاوه بر آن نور این اسکن‌ها فقط بر روی بخش‌های خاصی از فضای دهان ودندان تابانده می‌شود و بقیه اعضای بدن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

معرفی اسکنر داخل دهانی

سرعت عمل بالا

در روش‌های قدیمی باید زمان زیادی صرف قالب‌گیری می‌شد و اگر قالب دارای خطا بود و یا از بین می‌رفت باید بیمار برای قالب‌گیری دوباره به کلینیک مراجعه می‌کرد.

گرچه با استفاده از اسکنرهای داخل دهانی سه بعدی می‌توان کار را در چند دقیقه انجام داد و طبق تحقیقات انجام شده، دندانپزشکان کار با دستگاه‌های اسکنر داخل دهانی را تند‌تر و دقیق‌تر از روش سنتی یاد گرفته‌اند و با سرعت بیشتری می‌توانند اقدامات درمانی را انجام دهند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مزایای اسکنر داخل دهانی در مقایسه با دیگر روش‌ها، سرعت بالای آن است.

 

خروجی سه بعدی

در اغلب روش‌های تصویر برداری دیجیتال، تصاویر دو بعدی هستند که باعث می‌شود جزئیات زیادی به پزشکان ارائه ندهد. گرچه در اسکنرهای داخل دهانی سه بعدی اکثر تصاویر سه بعدی است و جزئیات بالایی را نشان می‌دهد. همین موضوع باعث شده است که پزشکان بتوانند با دیدی باز‌تر اقدامات درمانی را انجام دهند.

معایب استفاده از اسکنر داخل دهانی

بعد از معرفی اسکنر داخل دهانی و کاربرد آن نوبت به آشنایی با معایب این دستگاه می‌رسد. هر فناوری که ایجاد می‌شود همان قدر که فواید دارد معایبی هم دارد که باعث می‌شود که کمی از سرعت رشد آن کاسته شود. مسلما نباید این را فراموش کرد که اسکنرهای داخل دهانی برای از بین بردن مشکلات موجود در عکس برداری ایجاد شده‌اند، به همین دلیل میزان معایب آن بسیار کمتر از دیگر روش‌ها است.

باید توجه داشت که معایبی که در ادامه ذکر کرده‌ایم قطعی نبوده و تنها در بعضی از مدل‌های این دستگاه دیده می‌شود. گرچه پیشرفت روز افزون تکنولوژی باعث می‌شود که این معایب بر طرف شود.

 

کیفیت مش

اسکنر داخل دهانی براساس مش انجام می‌شود که تعریفی از برامدگی‌های سطح‌های متفاوت است. مسئله منفی که در این رابطه موجود است، حرکت بیمار و اجزای داخل دهان او است که بر روی وضعیت مش‌ها اثر می‌گذارد. حرکت زبان یا سر می‌تواند باعث خطای جزئی در مش‌ها بشود. از جهتی وجود بزاق هم می‌تواند بر روی نتایج آن اثر بگذارد به همین دلیل بزرگترین مسئله کنترل و وضعیت بیمار است.

 

استفاده از پودر

سطوح دندان‌های انسان قابلیت انعکاس تقریبا بالایی دارد، که این امر باعث بازتاب پرتوهای نوری اسکن شده که خروجی را با مشکا مواجه می‌کند. به همین علت نوعی پودر مخصوص بر روی دندان‌ها پاشیده می‌شود که این مشکل را بر طرف می‌کند.

استفاده از این پودر روند اسکن داخل دهانی را برای بیمار سخت می‌کند. اما این مطلب در اسکن‌های نسل جدید رفع شده و نور به صورت اتوماتیک و متناسب با سطوح تنظیم می‌شود.

 

مشکلات ردیابی و نرم افزار

یکی از مشکل‌هایی که در قالب گیری ایجاد می‌شود از بین رفتن اطلاعات ردیابی یا تصاویر است. این مشکل به علت معایب نرم افزاری ایجاد می‌شود. اما در اسکنر‌های جدید بر طرف شده و گاهی در بعضی از مدل‌های اسکنر به وجود می‌آید. برای رفع این مشکل دندانپزشکان باید ناحیه مورد نظر را بدون قطع کردن دستگاه به صورت مجدد اسکن نمایند که این کار باعث طولانی‌تر شدن تصویر برداری می‌شود.

 

مقایسه دقت روش دیجیتال با روش سنتی

با استفاده از اسکنر داخل دهانی و حذف قالب‌گیری سنتی می‌توانید از ایجاد خطاهای بزرگ در لابراتورتان جلوگیری کنید.

در تحقیقات لابراتور‌هایی را شناسایی کردند که به دلیل قالب‌گیری بدون کیفیت، دندانپزشکان آنها را به چالش کشیده‌اند. آنها اعتراف کردند که کار با اسکنر‌های داخل دهانی بسیار راحت‌تر و بدون اشتباه است.

 

سخن پایانی

بعد از معرفی اسکنر داخل دهانی متوجه شدید که این دستگاه، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نفوذ تکنولوژی در علم دندانپزشکی به شمار می‌رود. برای نخستین بار در دهه 1980 میلادی نمونه‌ای ابتدایی از این محصولات ساخته شد که باعث انقلابی در عکسبرداری دیجیتالی شد. همچنین اگر قصد سنسور RVG دندانپزشکی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله راهنمای خرید سنسور RVG دندانپزشکی را مطالعه کنید.

این آمادگی‌ها می‌توان جزء بهترین و مناسب‌ترین تجهیزات در دندانپزشکی دانست که توسط آنها می‌توان عکس‌های مناسبی از دندان‌ها تهیه کرد. این اسکن‌ها نقشه‌هایی سه بعدی از فضای دهان نشان می‌دهند و جایگاه مختصاتی هر بخش را مشخص می‌کنند.

معرفی اسکنر داخل دهانی

به همین دلیل این فناوری گزینه‌ای مناسب برای قالب‌گیری است و این تجهیزات باعث می‌شود که قالب‌گیری پروتز‌های ثابت و متحرک با دقت بیشتری انجام شود. علاوه بر آن با استفاده از تصاویر می‌توان اقدامات دیگری مانند روکش، بریج و…. انجام داد.

همانطور که گفتیم این روش مزایای زیادی دارد از جمله سرعت بالا، اطلاعات دقیق و…. و البته معایبی هم دارد که ناچیز است و آن هم در برخی از مدل‌ ها این مشکلات ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید در خرید تجهیزات دندانپزشکی دقت زیادی بکنید.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085