دسته بندی محصولات

مزایا و معایب جرم گیری دندان

همه ما تاکنون با افراد زیادی مواجه شده ایم که رنگ دندان‌هایشان با یکدیگ فرق دارد به گونه‌ای که توجه شما را به خود جلب می‌کند. هنگامی که افراد به سلامت دندان‌های خود اهمیت ندهند و بعد از صرف غذا و یا شیرینی جات از مسواک استفاده نکنند، لایه‌ی زرد رنگی بر روی دندان‌ها ظاهر می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را ابتدا با جرم گیری و سپس با مزایا و معایب جرم گیری دندان آشنا کنیم.

مزایا و معایب جرم گیری دندان

شاید در ابتدا بی اهمیت به نظر برسد اما بعد از گذشت مدتی علاوه بر ظاهر نامطلوب، بوی بد دهان، بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

به همین دلیل دندانپزشکان توصیه می‌کنند سالانه یک یا دو بار جهت جرم‌گیری دندان‌ها به مراکز دندانپزشکی مراجعه کرده تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود. جرم گیری یک روش درمانی برای از بین بردن لایه‌های زرد رنگ روی دندان می‌‌باشد که علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز به همراه دارد.

جرم دندان چیست؟

منظور از جرم دندان همان لایه‌های ایجاد شده روی دندان و لثه است که علاوه بر از بین بردن زیبایی دندان، باعث ایجاد بوی بد دهان، تشکیل حفره در دندان‌ها و به دنبال آن بیماری‌های دندان شده که موجب به خطر انداختن سلامت دندان‌ها می‌شود.

در تعریفی دیگر منظور از جرم دندان پلاک میکروبی از باکتری‌ها می‌باشد که به صورت یک لایه چسبنده، بدون رنگ و نرم بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

افرادی که نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی حاوی رنگ دانه‌های زیاد مصرف می‌کنند و در کنار آن بهداشت ضعیفی دارند، جرم بیشتری نسبت به دیگر افراد بر روی دندان‌هایشان نمایان می‌شود.

علاوه بر این بزاق دهان نیز دارای املاح زیادی بوده که به دندان‌ها و سوراخ‌های لثه نفوذ کرده و موجب بروز میکروب‌های دهانی و به دنبال آن جرم و رسوب شود.

 

انواع جرم دندان

به طور کلی دو نوع جرم زیر لثه و بالای لثه وجود دارد. جرم زیر لثه به صورت قهوه‌ای رنگ و یا سبز مایل به سیاه نمایان شده و موجب بروز بیماری لثه، از بین رفتن استخوان اطراف ریشه و لقی دندان می‌شود.

جرم بالای لثه نیز به صورت سفید، کرم و گاهی خاکستری رنگ دیده می‌شود که علاوه بر ایجاد حفره بر روی دندان‌ها، با گذشت زمان به لایه‌های لثه نیز نفوذ کرده و موجب تحلیل لثه می‌شود.

نحوه انجام جرم گیری:

برای کسب اطلاعات به صورت دقیق در این زمینه، ابتدا با انواع جرم‌گیری و سپس با مزایا و معایب جرم گیری دندان آشنا می‌شوید. برای انجام جرم گیری به طور کلی دو روش وجود دارد: جرم گیری دستی و جرم گیری با دستگاه

جرم گیری دستی:

این روش برای همه جوابگو نیست و تنها برای کسانی مناسب بوده که جرم کمی روی سطح دندان‌های آنها وجود دارد. در این روش دندانپزشک با استفاده از یک ابزار مخصوص و به صورت دستی اقدام به جرم زدایی دندان می‌کند.

جرم گیری با دستگاه:

در این روش دندانپزشک از ابزارهای اولتراسونیک بهره می‌برد. روش کار در جرم‌گیری با دستگاه به این گونه است که دندانپزشک با استفاده از یک اسپری آب و دستگاه، تمامی جرم روی دندان‌ها را تک به تک و جداگانه از بین می‌برد.

دستگاه با لرزش‌های پی در پی جرم دندان‌ها را از بین برده و سپس با اسپری آب سرد جرم دندان‌ها از بین رفته و از دهان خارج می‌شود.

علت ضرورت انجام جرم گیری:

در هنگام غذا خوردن ذرات ریز غذا، اسیدها و قندهای موجود در غذا که به پلاک شناخته می‌شوند، به مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های دندان و لثه شود. به طور کلی همه افراد تجمع جرم روی دندان را تجربه می‌کنند که برای رفع این مشکل مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و تمیز کردن مرتب دندان‌ها می‌تواند باعث از بین بردن جرم دندان شود، از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کند و ظاهری زیبا به دندان‌های شما ببخشد.

اگر شما از لثه‌های سالم و محکمی برخوردار باشید، بافت لثه که در اطراف دندان‌ها قرار دارد اجازه نفوذ پلاک‌ها به دورن لثه را نمیدهد و از رسوخ آن پیشگیری می‌کند. در غیر این صورت پلاک‌ها به راحتی می‌توانند وارد لثه‌ها شده و مشکلات جدی‌تری را به وجود آورند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود اگر علائمی همچون زردی دندان، بوی بد دهان و… دارید برای رفع این مشکل حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین برای از بین بردن زردی دندان می‌توانید از سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی بهره ببرید.

درد بعد از انجام جرم گیری:

اگر شما لثه‌های حساسی داشته باشید، فرایند جرم‌ گیری تا حدی با درد همراه بوده و ممکن است ناراحت کننده باشد. در این زمان دندانپزشک می‌تواند از بی حسی استفاده کند .

در صورت بروز درد بیشتر ممکن است شما دچار حساسیت باشید که در این مورد حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

همچنین در برخی مواقع دندانپزشک می‌تواند به جای یک جلسه این کار را در چند جلسه انجام دهد و در هر جلسه قسمتی از دندان‌ها را جرم گیری کند تا درد شما را با این کار مقداری کاهش دهد.

آشنایی با مزایا و معایب جرم‌ گیری:

جرم‌ گیری یک روش مناسب برای از بین بردن جرم و پلاک دندان می‌باشد که توسط دندانپزشکان توصیه می‌شود. اما بدون شک هر روشی علاوه بر داشتن مزایا معایبی نیز به همراه دارد. در ادامه قصد داریم به مزایا و معایب جرم‌گیری دندان بپردازیم تا شما با کسب اطلاعات کافی در نهایت تصمیم گیری کنید که از این روش استفاده کنید یا خیر.

مزایای جرم گیری:

به طور کلی از مزایای جرم گیری می‌توان به جلوگیری از پوسیدگی و ایجاد حفره دندان، جلوگیری از بیماری‌های لثه، از بین رفتن بوی بد دهان، از بین رفتن لکه‌های دندان و… اشاره کرد که هرکدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

پیشگیری از پوسیدگی و تشکیل حفره:

یکی از رایج‌ترین مشکلان دندان، پوسیدگی دندان و حفره‌های دندانی است که افراد زیادی برای رفع همین مشکل به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند. حفره دندان توسط ایجاد پلاک در لایه خارجی دندان به وجود می‌آید. پلاک ماده‌ای چسبنده  بوده که در ابتدای کار با نخ دندان و مسواک زدن از بین می‌رود.

اما اگر  پلاک برای طولانی مدت روی دندان قرار گیرد، تبدیل به تارتار شده و موجب خورده شدن مینای دندان می‌شود که این تارتارها می‌توانند با جرم‌گیری دندان از بین بروند.

جلوگیری از بیماری‌های لثه:

پلاک علاوه بر آسیب رساندن به دندان، باعث بروز مشکلات لثه نیز می‌شود. همچنین در صورت پیشرفت ممکن است موجب از بین بردن کامل دندان هم شود. برای جلوگیری از این مشکل تمیز کردن منظم دندان از جمله جرم گیری دندان  احتمال از دست دادن دندتن را کاهش می‌دهد.

از بین رفتن لکه‌های دندان:

مصرف روزانه برخی نوشیدنی‌ها نظیر چای، قهوه و… که حاوی رنگدانه‌های زیادی هستند و همچنین استعمال دخانیات میتواند موجب بروز لکه بر روی دندان‌ها شود.

برای رفع این لکه‌ها استفاده از مسواک تا حدی موثر است اما برخی از لکه‌های سرسخت را نمی‌تواند از بین ببرد برای همین توصیه می‌شود برای از بین بردن این لکه‌ها به دندانپزشک مراجعه شود تا با جرم گیری لکه‌ها را از بین برده و لبخندی زیبا به شما ببخشد.

از بین بردن بوی بد دهان:

بوی بد دهان یکی دیگر از مشکلات شایع دهان و دندان می‌باشد که شاید شماهم به آن دچار شده باشید.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان تا حدی از این مشکل پیشگیری می‌کند اما هنگامی که شما با مشکل جدی‌تر مانند تجمع تارتار مواجه هستید، می‌توانید با جرم‌گیری دندان این مشکل را حل کرده.

برای خرید جرمگیر دندانپزشکی با کیفیت بالا می‌توانید به سایت جهان دنتال مراجعه کنید تا از یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش ما بهره‎‌مند شوید.

صرفه‌جویی در هزینه‌های ترمیم دندان:

جرم‌گیری یکی از مراقبتهای دندان است که از بروز بسیاری از بیماری‌های دندان جلوگیری می‌کند. با انجام جرم‌گیری می‌توانید تا حد زیادی در هزینه‌های ترمیم دندان صرفه جویی کنید.

مزایا و معایب جرم گیری دندان

معایب جرم گیری:

اگرچه جرم‌ گیری دندان باعث از بین بردن لکه‌ها و پلاک روی دندان‌ها می‌شود اما با این وجود با خطراتی نیز همراه است. برخی از معایب این روش به شرح زیر می‌باشد:

  • دقت نکردن کافی در هنگام جرم گیری موجب تحلیل و عقب رفتن لثه می‌شود.
  • اگر شما سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، با انجام جرم گیری ممکن است به عفونت دچار شوید.
  • از دیگر معایب جرم گیری می‌توان به بروز درد و حساسیت اشاره کرد. این مورد شایع‌ترین عوارض جرم گیری به شمار می‌رود. با این حال به طور کلی عوارض جرم گیری حدود 5 تا 7 روز طول می‌کشد. اگر بیشتر از این مدت طول کشید، توصیه می‌شود به دندانپزشک مراجعه شود.

جمع بندی:

جرم گیری روشی برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان است که به دو طریق دستی و استفاده از دستگاه انجام می‌شود. این درمان از استانداردترین روش‌ها برای رفع بیماری‌های لثه به شمار می‌رود. آشنایی با مزایا و معایب جرم گیری دندان به شما کمکی زیادی می‌کند که اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

بعد از کسب اطلاعات کامل، تهیه ابزار مورد نیاز دومین قدم برای درمان سریع و بهبود کامل این بیماری است. برای خرید تجهیزات دندانپزشکی می‌توانید به سایت جهان دنتال مراجعه کرده و از یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش محصولات ما بهره مند شوید و از تجربه خریدی مطمئن برخوردار شوید.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085