دسته بندی محصولات

سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی

همه افراد دوست دارند و آرزویشان است که دندان‌های سفید و زیبا داشته باشند. همانطور که میدانید دندان‌های سفید بر روی اعتماد بنفس و شخصیت افراد تاثیر زیادی دارد و سفیدی دندان هم در زیبایی چهره مهم است زیرا اولین چیز هنگام ارتباط با دیگران که چهره را زیبا نشان می‌دهد دندان‌های سفید است. اما دندان‌ها در اثر گذر زمان و با افزایش سن زرد می‌شوند. ما در ادامه شما را با ارزان‌ترین و موثرترین راه های سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی آشنا می‌کنیم.

سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی

ممکن است فکر کنید که ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای درمان زردی دندان مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشکان با استفاده از دستگاه‌های مخصوص می‌توانند زردی دندان را در زمان بسیار کم از بین ببرند. اما انجام این روش در مدت طولانی سلامت دندان‌هارا به خطر می‌اندازد.

 

دلایل زرد شدن دندان

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث زرد شدن دندانها می‌شود ولی مهم‌ترین عامل آن افزایش سن است، که سفیدی دندان را ازبین می‌برد.  در ادامه قصد داریم شما را با دلایل مختلف زرد شدن دندان، آشنا کنیم.

 

1-لکه‌های خوراکی

بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها مانند قهوه باعث زردی دندان می‌شود و برخی از این مواد مینای دندان را می‌پوشاند و زردی دندان را افزایش می‌دهد.

موارد دیگری که باعث زردی دندان می‌شود مصرف مواد مخدر، سیگار کشیدن و مصزف انواع خاصی از آنتی بیوتیک‌ها است.

 

 

مطلب پیشنهادی: مراقبت های بعد از کامپوزیت

 

2-نازک شدن و فرسودگی مینای دندان

مینای دندان همان لایه بیرونی دندان است، که سفید رنگ است و از ساختار دندان محافظت می‌کند. سفیدی دندان به دلیل وجود مینای دندان است. لایه زیرین مینای دندان عاج دندان است که رنگ آن زرد مایل به قهوه‌ایی است. به همین دلیل بر اثر نازک شدن یا از بین رفتن مینای دندان، دندان‌ها زرد می‌شوند.

مصرف خوراکی‌های نامناسب، نوشیدنی‌های رنگی و گازدار، غذاهای اسیدی، افزایش سن و بیماری‎‌های لثه باعث خرابی مینای دندان شده و سفیدی دندان از بین می‌رود.

 

3-عوامل اکتسابی

برخی از عوامل اکتسابی است و بر اثر عوامل خارجی مانند ضربه خوردن به دندان و یا مصرف برخی از داروها در دراز مدت باعث زردی دندان می‌شود.

 

راهکار های مختلف

راه های زیادی برای سفید کردن دندان وجود دارد که می‌توانید آنها را در خانه امتحان کنید. این روش‌ها دارای عوارض کمتری بوده و هزینه زیادی نیز در بر نمی‌گیرد.

 

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب از سریع‌ترین روش‌ها برای سفید کردن دندان به روش خانگی می‌باشد. سرکه سیب یک آنتی باکتریال طبیعی می‌باشد که نقش موثری در سفید کردن دندان دارد. برای این کار کافی است که سرکه سیب را مانند دهان شویه در اطراف دهان خود به مدت 2 دقیقه بگردانید سپس مسواک خود را به سرکه سیب آغشته کرده و با آن مسواک بزنید. در نهایت برای از بین بردن سرکه سیب، یکبار دیگر با مسواک و خمیر دندان مسواک بزنید. توصیه می‌شود برای نتیجه بخشی کامل، یک ماه از آن استفاده کنید. البته در استفاده از سرکه سیب زیاده‌روی نکنید زیرا دارای خاصیت اسیدی بوده و ممکن است موجب آسیب رسیدن به مینای دندان شود.

 

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل، یکی از راه‌ های سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی می‌باشد. این روغن طبیعی دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و برای تمیزی لثه‌ها و حفاظت از آنها بسیار مفید می‌باشد. ابتدا روغن نارگیل را با استفاده از انگشت یا مسواک به مدت 2 دقیقه بر روی دندان‌های خود کشیده و سپس دندان‌ها را شستشو دهید. استفاده از روغن نارگیل یک راه بسیار موثر بوده و هیچ گونه عوارضی ندارد.

 

استفاده از ترکیب جوش شیرین و هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید، یک آنتی باکتریال طبیعی می‌باشد که در از بین بردن جرم دندان‌ها و باکتری‌ها بسیار مفید می‌باشد. جهت سفیدی دندان می‌توانید ترکیبی از هیدروژن پراکسید و آب تهیه کرده و پس این ترکیب را به مدت 1 دقیقه در دهان خود بچرخانید. بعد از این کار دهان خود را به خوبی با آب شست‌وشو دهید.

استفاده از ترکیب چوش شیرین و هیدروژن پراکسید نیز یک روش عالی و سریع برای سفید کردن دندان به‌شمار می‌رود. جوش شیرین نیز در سفیدی دندان، از بین بردن جرم و پلاک دندان نقش موثری دارد. برای استفاده از این ترکیب ابتدا خمیری از جوش شیرین و هیدروژن پراکسید درست کرده به گونه‌ای که خمیر نرم باشد. سپس این ترکیب را به مدت زمان 30 ثانیه روی دندان‌ها قرار داده و در نهایت دندان‌ها را آبکشی کنید.

 

استفاده از ذغال

سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی

ذغال دارای خاصیت جذب ناخالصی‌ها بوده و می‌تواند به سفیدی دندان کمک کند. برای این کار می‌توانید از پودر ذغال، ذغال چوب و یا ذغال فعال استفاده کنید. ابتدا با استفاده از مسواک دندان‌های خود را با ذغال بمالید سپس بعد از گذشت 2 دقیقه دندان‌ها را آبکشی کنید.

 

استفاده از پوست پرتقال و لیمو ترش

پرتقال و لیمو ترش دارای اسید بوده و یکی دیگر از راه‌های سفید کردن دندان به روش خانگی به شمار می‌رود. ابتدا پوست پرتقال را به مدت 2 دقیقه بر روی دندان‌های خود بکشید و سپس آبکشی کنید.

 

استفاده از نمک دریا و جوش شیرین

برای این کار یک قاشق چای خوری جوش شیرین و نصف قاشق چای خوری نمک دریا را با آب مخلوط کرده تا یک خمیر نازک به دست آید. سپس با استفاده از خمیر مسواک زده و بعد از گذشت 2 دقیقه آبکشی نمایید و در نهایت با خمیر دندان مسواک بزنید.

 

استفاده از خمیر آبلیمو و جوش شیرین

خمیر آبلیمو و جوش شیرین از دیگر روش‌های خانگی سفید کردن دندان می‌باشد. برای این کار نیز  یک قاشق چای خوری آبلیمو را با مقداری جوش شیرین مخلوط کرده تا خمیر نرمی به دست آید. سپس با این خمیر به مدت 2 دقیقه مسواک زده و آبکشی کنید. در پایان کار برای از بین رفتن آبلیمو با خمیر دندان نیز مسواک بزنید.

 

استفاده از توت فرنگی

توت فرنگی یکی از میوه‌هایی استکه به سفید شدن دندان‌های زرد کمک بسزایی می‌کند. برای اینکار مقداری توت فرنگی را رنده کرده و با کمی جوش شیرین مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیری به دست آید. سپس مسواک بزنید. میتوانید این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

 

استفاده از پوست موز

استفاده از موز یکی از راه های سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی است. قسمت داخلی پوست موز به دلیل دارا بودن پتاسیم، منیزیم و دیگر مواد معدنی به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند. برای این کار بعد از مسواک زدن یک موز تازه را پوست کرده و قسمت داخل آن را به مدت 2 دقیقه روی دندان‌های خود بکشید و تا یک ساعت چیزی میل نکنید.

 

استفاده از زردچوبه

زردچوبه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی بوده که یکی دیگر از راه‌های سفید کردن دندان به روش خانگی می‌باشد. برای استفاده از زردچوبه رو روش وجود دارد که شما می‌توانید یکی از آنها را انجام دهید:

زردچوبه را مثل خمیر دندان روی مسواک بریزید و به مدت 5 دقیقه مسواک بزنید و سپس آبکشی کنید.

زردچوبه را به نسبت2 به 1 با روغن نارگیل مخلوط کرده تا یک خمیر غلیظ به دست آید سپس جهت سفیدی دندان از آن استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی: علت دندان قروچه

 

استفاده از روغن کنجد

روغن کنجد علاوه بر از بین بردن لکه‌های دندان پلاک دندان را نیز از بین میبرد. برای این کار یک قاشق غذاخوری روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود بچرخانید و سپس دهان خود را بشویید و مسواک بزنید. پیشنهاد می‌شود این کار را هر روز صبح انجام دهید.

 

آیا رژیم غذایی در سفیدی دندان موثر است؟

از مهم ترین و اولین  کارهایی که برای سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی باید انجام دهید، بهره مندی از رژیم غذایی مناسب می‌باشد که در ادامه مهم‌ترین نکات آن را در ادامه شرح می‌دهیم:

از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، نوشابه و…  که باعث تغییر رنگ یا زرد شدن دندان می‌شود خودداری کنید.

جهت سفیدی دندان از مصرف بیش از حد مرکبات اجتناب کنید و بعد از مصرف این مواد مسواک بزنید.

حدودا 30 دقیقه بعد از مصرف غذا مسواک بزنید. زیرا بلافاصله بعد از مصرف غذا باکتری‌ها و میکروب‌ها فعالیت خود را در دهان آغاز کرده و ممکن است موجب آسیب رسیدن به بافت دندان شود.

مصرف دخانیات باعث پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود. ترک آن کمک زیادی به سفید شدن دندان می‌کند.

مصرف مواد غذایی مانند قارچ، تخم مرغ، کرفس، هویج، میو‌هایی مانند سیب و گلابی، مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر و ماست و…. نیز به سفیدی دندان کمک زیادی می‌کند.

 

حفظ بهداشت دهان و دندان

حتما دو بار در روز مسواک بزنید. دقت کنید اطراف لثه و قسمت پشت دندان‌ها را نیز تمیز کنید.

فلوراید برای سلامتی دندان‌ها مفید بوده و توصیه می‌شود زیرا می‌تواند پوسیدگی دندان را نیز معکوس کند. بنابراین توصیخه می‌شود از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

بین دندان‌ها را نیز برای از بین بردن پلاک میان دندان خمیر دندان بکشید.

استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. بعد از مسواک زدن حتما نخ دندان بکشید.

سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی

کلام آخر

همانطور که اشاره کردیم سفید کردن دندان با روش‌ های خانگی یکی از راه‌ های بدون عوراض جهت سفیدی دندان بوده که انجام آن نیازمند صبر و حوصله بوده و تاثیر آن در طولانی مدت مشاهده می‌شود. در کنار موارد گفته شده از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن فراموش نکنید زیرا از مینای دندان محافظت میکنند ، از بروز لکه بر روی دندان جلوگیری می‌کنند و موجب پیشگیری از پوسیدگی لثه می‌شوند.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085