دسته بندی محصولات

راه اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی

دندانپزشکی از جمله مراکز خدمات درمانی است که افراد زیادی سالانه برای رفع مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان به آن مراجعه می‌کنند. راه‌اندازی یک مطب دندانپزشکی نیازمند سرمایه، ترجبه و زمان و پیگیری مداوم است. به همین دلیل نیازمند یک تیم بسیار قوی می‌باشد تا بر تمام امور از جمله به سود رسیدن مطب و جذب بیمار نظارت کند. مقاله راه اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی ، گام به گام این مسیر را مرور کرده و اطلاعات کافی در این زمینه را به شما می‌دهد.

راه اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی

مراحل راه اندازی مطب دندانپزشکی:

به طور کلی راه‌اندازی مطب دندانپزشکی دارای 6 مرحله می‌باشد:

  1. تهیه ساختمان مورد نیاز
  2. تهیه تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی و تجهیز ساختمان
  3. استخدام پرسنل دندانپزشکی
  4. فرآیندسازی
  5. مارکتینگ
  6. فعالیت برای جذب بیمار

راه‌ اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی علاوه بر سرمایه کافی، نیازمند زمان و پیگیری مدوام دارد. به طور کلی فرآیند راه‌اندازی مطب دارای دو مرحله کوتاه مدت و بلد مدت است. منظور از کوتاه مدت، تجهیز مطب و آغاز به کار آن است و مرحله بلند مدت انجام عملیات لازم برای به سود رسیدن و جذب بیمار است.

دقت شود اگر عملیات راه‌اندازی به درستی انجام نشود، به حداکثر سود نخواهید رسید.

 

تهیه ساختمان و طراحی داخلی آن:

در انتخاب ساختمان و مکان آن باید به دو نکته مهم دقت داشت. اول اینکه در این زمینه قوانین موجود رعایت شود. (قوانینی مانند فاصله با دیگر مطب‌های دندانپزشکی و…). نکته دوم دسترسی آسان به مکان مطب برای بیماران باید حتما در نظر گرفته شود.

طراحی درست داخلی مطب از مهم‌ترین اقداماتی است که برای راه‌ اندازی مطب باید رعایت شود. در این زمینه نیز قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود. به طور مثال، حداقل فضای استاندارد برای یک اتاق بدون در نظر گرفتن کابینت‌ها حداقل 10 متر مربع است.

کمپرسور هوا باید در جایی خارج از محیط درمانی مطب نصب گردد. علاوه بر این وجود پارکینگ، آسانسور، راه پله، نصب تابلو و… از مواردی است که به عنوان ویژگی مثبت برای مطب در نظر گرفته می‌شود. چیدمان و طراحی داخلی مطب نیز کمک زیادی به رضایت بیماران خواهد کرد. رنگ بندی داخل مطب، چینش مبلمان و… از مورادی است که باید به درستی انجام شود.

آسایش و راحتی بیماران رضایت و آرامش آنها را به دنبال خواهد داشت. به طور مثال چینش مناسب و درست مبلمان، اتاق انتظار راحت، فضای سرگرمی برای کودکان، سرویس بهداشتی و… در ایجاد حس راحتی و امنیت برای بیماران بسیار موثر خواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی: مالیات بر درآمد دندانپزشکان

راه اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی

لیست تجهیزات مورد نیاز مطب دندانپزشکی:

 

تجهیزات دندانپزشکی از مهم‌ترین گام‌های راه‌ اندازی مطب به شمار می‌رود که تاثیر زیادی در روند درمان دارد.

در ادامه لیستی از تجهیزات اولیه و مورد اساس هر مطب آورده شده است:

  • یونیت دندانپزشکی به عنوان قلب مطب شناخته می‌شود. بسیاری از تجهیزات دندانپزشکی بر روی یونیت قرار دارد. به همین علت انتخاب یک یونیت خوب و با کیفیت به روند درمان سرعت خواهد بخشید. دقت شود قبل از نصب یونیت باید به زیر ساخت‌هایی نظیر سیستم لوله کشی آب، سیستم برق، محل قرارگیری صحیح یونیت توجه شود. برای خرید یونیت دندانپزشکی با کیفیت می‌توانید با مراجعه به سایت جهان دنتال و کسب اطلاعات کافی، خریدی مطمئن را تجربه کنید.
  • اتوکلاو دندانپزشکی برای ضدعفونی کردن تجهیزات مطب بسیار ضروری می‌باشد. برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری استفاده از مواد ضدعفونی کننده توصیه نمی‌شود. به همین علت دستگاه اتوکلاو به همین منظور طراحی شده است. این دستگاه تجهیزات دندانپزشکی را در دما و فشار بالا به وسیله بخار آب ضدعفونی می‌کند.
  • آمالگاماتور دستگاهی است که برای ترکیب کردن مواد آمالگام مانند نقره و جیوه با هم به کار برده می‌شود که دارای دو نوع کپسولی و پودری کپسولی در بازار ارائه می‌گردد.
  • کمپرسور هوای پاک و لازم را برای تهیزات بادی مطب فراهم می‌کند. اکثر تجهیزات و اینسترومنت‌های دندانپزشکی با فشار هوا کار می‌کنند و به دلیل حساسیت، باید از هوای پاک استفاده شود.
  • ساکشن برای خارج کردن بزاق دهان، خونابه و دیگر محتویات دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای انواع مختلفی همچون برقی، آبی، هوایی و مرکزی می‎‌باشد.
  • جرم‌گیر جهت جداکردن و از بین بردن جرم و پلاک روی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد که با استفاده از انواج فراصوت این کار انجام می‌شود. این دستگاه نیز مانند ساکشن دارای انواع مختلفی می‌باشد که بر حسب نیاز می‌توان هرکدام از آن را انتخاب کرد.
  • اپکس لوکیتور نیز از مهم‌ترین تجهیزات هر مطب به شمار می‌رود که برای ارزیابی طول کانال ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دستگاه رادیوگرافی دندانپزشکی نیز با استفاده از اشعه ایکس اقدام به عکس برداری از دندان می‌کند که می‌تواند مشکلاتی نظیر آبسه، پوسیدگی دندان و… را بهتر تشحیص دهد.
  • سنسور RVG ، موتور ایمپلنت، دوربین دهانی، پیزوسرجری، لایت کیور و… از دیگر تجهیزات مهم در هر مطب هستند.

 

مواد مصرفی مورد نیاز در مطب:

گام بعدی در راه‌ اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی استفاده از مواد مصرفی با کیفیت بالا می‌باشد. این مواد شامل لوازم یکبار مصرف مورد نیاز برای بیمار، مواد ضدعفونی کننده، ابزار مصرفی مانند سرفرزها، لوازم بهداشتی مورد نیاز برای دندانپزشک و دستیار، مواد لازم جهت پر کردن دندان و… از جمله مواردی است که کیفیت آن‌ها تاثیر بسزایی در روند درمان دارد. به همین دلیل استفاده از مواد  درجه یک و با کیفیت در جذب بیمار بسیار چشمگیر است.

راه اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی

کلام آخر:

راه‌ اندازی صفر تا صد مطب دندانپزشکی، شامل مراحل مختلفی است که همانند یک زنجیره به هم متصل می‎‌باشند. همانطور که از اسمش پیداست راه‌اندازی نشان دهنده شروع یک کسب و کار از صفر می‌باشد که همانطور که اشاره شد نیازمند زمان، سرمایه و پیگیری مدوام است. انتخاب یک مکان درست، طراحی داخلی و خارجی مناسب ساختمان، استفاده از تجهیزات دندانپزشکی خوب و مواد مصرفی با کیفیت از مواردی است که در راه‌اندازی مطب باید به آن توجه زیادی کرد. اما بهتر است بدانید٬ خرید تجهیزات دندانپزشکی از مکان های معتبر و مطمئن مهم ترین قسمت آن است.

برای تهیه تجهیزات لازم، می‌توانید با مراجعه به سایت جهان دنتال و مطالعه راهنمای خرید تجهیزات دندانپزشکی ، بعد از کسب اطلاعات برای خریدی مطمئن اقدام کنید.

گروه تولید محتوا جهان دنتال

کلمات، قطعه‌های بی‌جان پازل هستند. بازی نوشتن، دمیدن روح یک مفهوم فنی پیچیده در همین کلمات سادهٔ بی‌جان است. ما در مجله جهان دنتال در تلاش هستیم برای شما محتوا های آموزشی و جدید ترین اخبار دنیای دنداپزشکی را فراهم و انتشار دهیم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه خود را بنویسید

عضویت در خبرنامه جهان دنتال

مطالب کدوم دسته برای شما جذاب تر هست؟

دسته بندی ها

راه های ارتباطی با ما

تلفن: 02166000106 و 02165010085